Skur - Udgravning

Hej

Jeg skal have lavet et isoleret skur. Jeg skal have en til at grave og kom i den forbindelse til at tænke på, hvad I andre vil foreslå:

1. Skal der graves af to omgange, hvor det først er til sokkel. Dernæst støbning og dernæst grave ud til gulv.
2. Grave både rende og ud til gulv og derved have en lavere rende, men sætte enten lecablokke eller fundamentblokke op til sokkelhøjde?

Førstnævnte kræver af der skaffes en minigraver med medre, to gange.
Sidstnævnte kræver lidt mere arbejde med at sætte soklen. 

Kan begge metoder lade sig gøre? Og hvad ville I gøre?

/Henrik
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvor mange m2 skal skuret være?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skal skurets sider mures eller bygges i træ?

Hvorfor en lavere rende? soklen slutter vel hvor siderne starter?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det skal bygges i træ. Men hvis man samtidig graver ud til gulv vil renden vel i sagens natur være lavere, da der ikke kan støbes højere end laveste overkant?
Men hvorfor skal det støbte gulv ligge lavere end soklens øverste punkt?

Jeg er ikke faglært, men umiddenbart lyder det lidt over-kill med dit fundament.

Jeg ser ingen grund til at støbe en sokkel hele vejen rundt, når siderne skal bygges i træ.

Men det kan være jeg misforstår.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Der skal både støbes sokkel og gulv, så ift gulvet skal der graves ud til fast grund og dernæst et lag afrettersand, styrolit, rionet og beton, så gulvet er skam også tiltænkt at have samme højde. Men hcis jeg graver ud til dette i samme omgang som soklen så vil min rende hvori jeg kan hælde beton vel i sagens natur være lavere, hvilket betyder at jeg skal lægge flere blokke for at nå soklens overkant? Gulvet skal selvfølgelig
Støbes så det passer med denne overkant.
Jeg forstår stadig ikke behovet for en sokkel hele vejen rundt, for jeg kan ikke se hvad den skal bære hvor der blot er trækonstruktion over.

Men for endelig at svare på dit spørgsmål, så ville jeg hvis jeg skulle lave det, selv grave soklen ud, støbe den og dernæst bestille en minigraver (hvis jeg da ikke også selv gravede det sidste ud).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svaret. Det er den fremgangsmåde jeg vil bruge så. Jeg ønsker betongulv. Kræver det ikke en sokkel?
Nu jeg ikke fagmand... men hvis der ikke er nogen større belastning tæt på kanten, kan jeg ikke se hvad nytte en sokkel skulle gøre.

skal skuret opvarmes eller blot holdes frostfrit?
hvis det ikke skal opvarmes, ville jeg nok genoverveje ikke at isolere under betonen. Der kommer ingen frost nedefra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er heller ikke fagmand - men har godtnok svært ved at se hvordan man skal støbe gulvet uden sokkel til at holde styr på sagerne...

Hvordan vil du bage en chokoladekage uden bradepande? Lidt samme problematik, som jeg ser det :-)

Jeg ville helt klart støbe den sokkel - efter foreskrifterne ned til frostfri dybde naturligvis.
Og i øvrigt ville jeg også grave renden til soklen først, og efterfølgende grave ud til gulvet. Er dog ikke sikker på hvad en professionel ville gøre, men sådan synes jeg det virker mest overskueligt.

Og så lige et råd til sidst... Er du glad for at grave, og har du gjort det meget? Hvis ikke, så ville jeg til hver en tid få fat i en minigraver til at grave den rende. Hvis du samtidig lejer en fører, så har han gjort det på 1 time - en fører plejer at koste omkring 500,- i timen...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis