Installation af kompressor, stjerne/trekant

Nu fik jeg endelig brug for dette fantastiske forum

Jeg  synes selv jeg er nogenlunde habil elmæssigt, men nu står med lidt af et problem, og jeg vil jo gerne gøre tingene rigtigt første gang, og derfor spørger jeg nu jer til råds.

Jeg skal installere en kompressor i garagen og vil helst ikke brænde viklingerne af ved forkert montering.

På første billede er hvad jeg har læst mig til er den lille går boks en pressostat. Og samtidig stedet hvor tilslutningen sker.



Da jeg skruede låget af boksen på motoren var det tilsluttet som en stjerne, med lusene i mellem V2-U2-W2.

Skal det forsat være sådan ?

Ud fra mærkepladen ville jeg mene at jeg bare skal trække et kabel fra en 3polet 10A gruppe, og tilslutte det til et motorværn på 4A også fra motorværnet videre til pressostaten. Er dette rigtig forstået ?

Er der noget som jeg ikke lige har taget højde for ?

Synes jeg har hørt noget med en høj/stor startstrøm, men mere ved jeg heller ikke mere om det.. 

Håber jeg har givet alle informationer, for bedst mulig vejledning, ellers supplerer jeg hellere end gerne



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen her på siden´

Der kom desværre ingen billeder på..

Hvor mange kw er din motor på?

Det er ikke sikkert den kan stjerne/trekantkobles, sæt et billede ind af typepladen på motoren, ellers kunne en softstarter være et rigtig god løsning.

Du kan læse lidt om stjerne/trekant igangsætter her...

http://cubus-adsl.dk/elteknik/insta..._start.php  (link virker ikke, kopier og sæt ind i browser)

Din trykafbryder ser vel nogenlunde sådan her ud, hvis den er med trykaflastning, så sørg for at det virker. (der sidder en kontraventil i kompressoren, trykaflastningen lukker trykket ud over cylinderne, så kompressoren ikke starter med tryk på, det begrænser startstrømmen betydeligt)

Danfoss Trykafbryder Cs 2-6 Bar

Ja de billeder har det med at drille

Din motor er koblet til at køre 3 x 400 volt, og du kan ikke bruge den til stjerne/trekant start, men det burde ikke være noget problem, da den er på 1,6 kw.

Ellers kunne en softstarter være en løsning.

Kontroller at din trykaflastning virker. (hvis der da er en)

Hvilken slags sikringer har du ? er det "løse" sikringer findes nogle i en træg udgave, så de ikke springer ved en kortvarig spidsbelastning, som der kommer når en motor starter op.

Jeg har en gammel Stenhøj 4 kw kompressor (med trykaflastning) den køre uden problemer med direkte start på 16 ampere sikringer.

Med den her type her (neozet sikringer)

Før havde jeg den her slags (diazet), de sprang når kompressoren startede op, så fik jeg dem i en træg udgave, så kørte de uden problemer.

Ja, havde åbenbart uploadet dem, men glemt og tilføje dem

Okay, så ingen stjerne/trekant, det står bare på en forvirrende måde på mærkepladen så
Jeg har diazet sikringer, så du mener at jeg kan køre faserne direkte, fra tavle til kompressor bare jeg får skaffet sikringerne i en træg udgave ?
den lille motor du har dig der behøver du ikke have skiftet dinne sikringer for at starte op.Den kan nemt starte på de sikringer du har nu evt kan du jo skifte dinne sikringer ud med 13 A i stedet for de passer lige i.
Jeg starter min gl stenhøj komp på5,5 kw med 300 liters tank op på 16A aut sikringer(de slår ud hurtiger end normale smelte sikringer) og der har da aldring været problemer heller ikke om vinter og den køre da flere gange om dagen året rundt
De enste du skal huske er at få et motorværn foran kompr på 4 A

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
Ja prøv med nogle almindelige 13 amper sikringer
Tak for svar begge to
Jeg vil som noget af det første i morgen få købt mig et motorværn, også ellers håbe på det bedste
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis