Ekkolod

Nogen der har erfaringer med hvilke mere "moderne" ekkolod man kan bruge sammen med en seafarer transducer?

Eks. Nasa target 2 eller Nasa Clipper??

Ikke nødvendigvis fordi jeg vil udskifte min darling men den fylder jo lidt rigeligt ;-).......

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan nok blive lidt af et problem Anders, for de nye trancedusere  er jo af en helt anden type. Jeg ved ikke om det er muligt at montere sådan en indvendigt i en træbåd. Den jeg har kan også monteres på et beslag ude agter i vandlinjen, det syntes jeg dog er noget bæh, den skulle jo helst befinde sig så tæt på kølen som muligt.

Men sådan et fint gammelt træ skiw skal da også bruge hånd lod og af den type hvor man kan anbringe talg i bunden når man vil vide hvilken bundtype man vil ankre på.

Da jeg havde katamaran, kunne jeg bruge en svane som dybde måler. Når de vendte halen i vejret for at spise på havbunden kunne jeg lige snige mig igennem

Hej

For at genbruge den gamle transducer skal både stik og frekvens (KHz) passe sammen - det bliver nok noget bøvlet, og da ekkolod med transducere i dag er meget billige, kan det nok ikke svare sig at "bikse" noget sammen.

En god indkøbskilde er www.svb.de i Tyskland - billige priser, hurtig forsendelse og max kr. 60,- i porto for op til 30 kg.

1691
Som det fremgår her:
http://www.marineudstyr.dk/clipper-ekkolod-incl-transd.aspx
NASA Clipper ekkolod anvender 150 Khz og passer derfor også til alle seafarer transducere.

Finnband
Super finnband ja jeg mente det jo nok men var ikke helt sikker.
Altså min transducer er monteret i forstævnen med en gennemførring måske det er lidt svært at vurdere vinklerne men sådan her:

Så... det er lidt bøvlet hvis jeg skal skifte den ud da den er "støbt" fast - derfor søger jeg et ekkolod der passer på samme transducer. Jeg er ikke til hækmonterede... og ja mit seafarer 3 passer nok i virkeligheden bedst i den "ældre" stil (hvis ikke jeg altså bare skal lodde dybden ;-) men det er så stort og så skal jeg ned i båden for at aflæse (og der er ingen alarm) - Så altså jeg har ikke endeligt besluttet mig da på en måde også er glad for mit seafare (der i øvrigt aldrig havde været brugt da jeg "fik" det) men overvejer kraftigt at modernisere..... lidt;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Prøv at undersøge, om du kan tilslutte et "slaveinstrument" af mærket Clipper.
Link:

http://www.svb.de/de/clipper-echolot.html Se "Tochteranzeige"

1691
Det undersøger jeg:-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis