Relæ slår fra ved brug af SMEG-ovn og vandvarmer?

Hej!

Jeg ved ikke, om det er det rigtige sted at stille spørgsmålet, men nu prøver jeg:

Jeg har en kolonihave, hvor jeg for få måneder siden fik en elektriker til at installere et HFI-relæ, der skulle kunne klare et køleskab, ovn samt vandvarmer (vandvarmeren havde jeg ikke på daværende tidspunkt, men jeg vidste, at jeg skulle have en snart).

Første gang jeg brugte ovnen, slog relæet fra igen og igen. Jeg endte med at konkludere, at der var sprunget en sikring i ovnen, så varmluft ikke duede mere - alm varme i ovnen fungerede fint. Så jeg er fortsat med bare at bruge alm varme uden at gøre noget ved ovnen.

Nu har jeg så endelig fået købt en vandvarmer, men hvis jeg bruger ovnen samtidig (alm varme), slår relæet fra (igen!). Vandvarmer og ovn er på samme sikringsgruppe (10 ampere). Relæet slår ikke fra med det samme, men først når ovnen når op på ca. 160 grader.

Jeg er lidt i tvivl om, om det er ovnen, der er problemet, eller om elektrikeren måske har lavet en fejl. Jeg vil meget gerne undgå at skulle betale ham for at komme ud og se på det for bare at konstatere, at det er ovnen, der er problemet.

Er der nogen, der har erfaring med dette og har et bud på kilden til problemet? Man kan jo være heldig :-)

Ovnen er et SMEG model ci65mvdk3.
Vandvarmer er Metro El-hurtigvandvarmer 30 ltr.

Mange tak!

/Henriette
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror nu ikke det er dit relæ der er galt med, men desværre din ovn, som der er en overgang i.

Men det er jo betrykkende med et fejlstrømsrelæ, så kommer du jo ikke selv til skade.

Hej begge,

Tusind tak for jeres svar!

Det er sikringen, der ryger - på den sidder der kun vandvarmer og ovn. Der er stadig strøm i resten af huset.

Det, jeg synes, der er mærkeligt, er, at sikringen ikke ryger med det samme, at jeg tænder for både vandvarmer og ovn - men først efter lidt tid. Samtidig vidste elektrikeren også, at formålet var at tilknytte både en vandvarmer og en ovn - så det burde der være taget højde for.

Jeg ved ikke helt, om det er et kombi-relæ... Har uploadet et billede af det, hvis det hjælper?

Endnu engang tak for hjælpen!

Når det er sikringen har det intet med dit fejlstrømsrelæ at gøre, så du må have en ekstra sikringsgruppe op, medmindre du kan flytte ovn eller vandvarmer over på en anden gruppe.

Et kombirelæ er sammenbygget automatsikring, og fejlstrømsrelæ, så er det sådan et, kan det være lidt svært at vurdere, og det er fejlstrøm, eller overbelastning.

Så må du køre med en ting af gangen, og går det fint hver for sig, er det sandsynligvis overbelastning (for stort strømforbrug)

Du kan kende kombirelæet på, at det ligner en automatsikring, men derudover er der en lille testknap til fejlstrømsrelæet også.

Der er ikke noget unormalt i, at sikringen ikke slår fra med det samme. En almindelig automatsikring kan svjh. overbelastes med 50% i omk. en time, før den slår fra.

Jeg holder med je_ns i, at det er overbelastning, og at du har brug for enten flere grupper, eller måske udskiftning af din 10A med 13A. Så du skal have fat i elektrikeren igen.

Er din 10A gruppe i øvrigt en- eller fler-faset?
Annonce
Skrevet af jenshøj på 29 jun 2014 17:16
En almindelig automatsikring kan svjh. overbelastes med 50% i omk. en time, før den slår fra.

Det er ikke helt korrekt - en B-karakteristik automat kan holde til 1,5 * mærkestrømmen i mellem 1 og 4-5 minutter.

Den kan holde kontinuerligt til 1,13 gange mærkestrømmen - mellem 1,13 og 1,45 er det mere usikkert. Ved 1,13 skal den holde mere end en time - ved 1,45 skal den koble ud inden en time. Og så er der noget med varmeforhold også - jo varmere omgivelser jo før kobler automaten ud.




Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det lyder i hvert fald til, at I alle er enige om, at jeg hellere må kontakte elektrikeren - så det må jeg hellere gøre. Hvad angår jeres ekstra spørgsmål, så aner jeg det ikke... Har ikke sindssygt meget styr på alt det her el-halløj. Jeg prøvede at uploade et billede af relæet tidligere, men det ser ikke ud til, at det kom med. Jeg prøver lige igen...

Men tusind tak for alle jeres svar indtil videre - det er jeg virkelig glad for!
Det er helt klart din elektrikker der har bøffet i det. Hvis man kikker på din ovn vil man se at den alene skal have en 16A sikring. Så er det da klart at det går galt når den kun får 10A. Det er derfor du ikke har kunnet bruge varmluft. Og da vandvarmeren så kommer til bliver det også for meget med alm ovn.
Det er en 10A automatiksikring du har. Den kan du passende bruge til vandvarmer og køleskab og så en 16A til din ovn alene.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis jeg ikke har set forkert på dit billede, s har du både ovn og vandvarmer tilsluttet til en 10A automatsikring.

Jeg vil foreslå, at du får sat en gruppe mere op til ovn eller vandvarmer og udskiftet den nuværende 10A gruppe med mindst en 13A gruppe alt efter belastningen, som jeg ikke kender.


fase
OK, tusind tak for info - det hjælper mig utroligt meget. Jeg må ringe til elektrikeren og tage en snak med ham, og nu har jeg i det mindste lidt "skyts" til samtalen. Mange, mange tak for hjælpen!! :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis