Udskifte badekar med bruseniche billigt

Hej LDS!

Vi har netop købt en lejlighed fra 1970, som trængte til en større omgang.
Vi har nu fået renoveret køkkenet og alle rum, men mangler badeværelset, som vi ikke er klar over, hvordan vi skal gribe an.

Badeværelset består i to dele. Et lille rum med et toilet + håndvask og et større rum med et indmuret badekar + håndvask. Begge rum har gulvafløb.

Vi vil gerne rive det gamle badekar ud, gøre gulvet plan, opsætte en 60 cm væg ud fra væggen, der hvor badekaret stod før. Så vil vi lave bruseniche i det ene hjørne og en vaskesøjle i det andet.

Problem opstår, når vi forhører os ved VVS'ere. De vil have, at vi river gulvet op for at lægge helt nye pex-rør. Det koster mindst 30.000 kr, hvilket vi gerne vil spare.

Vores håb er, at vi kan rive badekarret ud, opsætte 60cm-væggen, smøre en vådrumsmembran oven på de gamle fliser på væg og gulv, bruge det gamle afløb fra badekarret til den nye bruseniche og sætte fliser op og få malet.

Altså vil vi gerne undgå at skulle bryde gulvet op, og arbejdere videre på de gamle rør, som ligger i betongulvet. 

Vi har også fået at vide, at vi skal skifte rørene i det lille toilet samt videre ud til hovedvandforsyningen, hvis det skal være helt lovligt, hvilket gør projektet endnu dyrere?

Vores plan i det lille wc-rum er blot at opsætte en væg, lave væghængt wc og sætte nye fliser ovenpå de gamle. 

Jeg søger et rimelig udførligt svar på, om det er muligt at foretage ovenstående på lovlig vis, uden at bryde gulvet op.
Hvis det ikke er muligt, kan man så være kreativ og indsætte en brusekabine, som lukker så tæt, at vådrumssikring ikke er nødvendigt og dermed heller ikke udskiftning af gamle rør?

Har I nogle gode forslag/erfaringer/ideer eller kender I noget til lovgivningen så I ved hvordan man kan være kreativ på lovlig vis?

Mvh
Den pressede unge lejlighedsejer.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen. Er der virkelig ingen, som kan hjælpe med noget information?
Hvis du har forstand på ovenstående, så er du også velkommen til at kontakte mig PB eller på telefon. Jeg har brug for noget vejledning.


Det er nogle ubekendte i dit senarie. I nogle tilfælde kan man godt genanvende det eksiterende men send mig nogle billeder af dit badekar og det område det står i i en PB så skal jeg se på det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis vvs-eren siger at i skal brække gulvene op er det nok fordi han mener at rørene er godt tærede, så er det lidt surt at istandsætte badeværelset og så alligevel skulle brække gulvet op senere Du kan ikke forvente at sætte nye fliser op på en gammel flise væg og så tro at det kan holde.

At du forventer at få svar så hurtigt, må være uvidenhed, lige for tiden er mange af brugerne på LDS. på ferie

Hej Håndværkeren og Glenn.
Tak for svar.

Ja, der er en stor portion uvidenhed fra min side. Dette er mit første LDS projekt, og jeg havde ikke troet, at det ville være så omfattende.

Jeg er ved at indse, at der nok ikke er nogen vej udenom, selvom jeg tvivler på, at rørene egentlig trænger til at blive skiftet, så må vi nok hellere være på den sikre side.

Jeg må nok desværre igang med at banke fliser ned og rive gulvet op.

Ja det er nok en af de største fejltagelser nybegyndere laver, de tror at det bare lige er !

Men må ofte sande at sådan spiller musikken ikke

Lav det rigtigt første gang og slip for ærgelser de næste mange år, det kan på den lange bane ikke betale sig at springe over hvor det ser lettest ud. Til gengæld er glæden ved ombygningen dobbelt så stor når tingene er gjort forskrifts mæssigt.

En anden fejltagelse er prisen på ombygningen, som i sidste end overasker mange, der tror at bare fordi de selv laver tingene bliver det billigere, det der reelt spares er timelønnen til en håndværker, der jo ofte kan gøre tingene på den halve tid fordi de ved hvordan det skal gribes an. På den anden side så lære man jo selv en masse som hus ejer igennem årene.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også