30 cm hulmur i 70'er hus

På bygningstegningerne over vores nyerhvervede 70'er parcelhus, kan jeg se, at der er en 30 cm hulmur. Ydervæggene er beskrevet som:
½ stens teglsten
75 mm glasuldsfilt B
7,5 cm letbetonelement
tegl og letbeton sammenholdes med galv. ståltrådsbindere.

Hvad er en ½ stens teglsten? Hvis det er en halv mursten, kan jeg da ikke få det til at passe med de 30 cm?

Ydermere står der, at ydervæggene er 22 cm under vinduer. (Der er et typisk vinduesbånd på vestsiden af huset). Disse vægge beskrives som:
½ stens teglsten
2 cm flamingo
7,5 cm letbetonelement

Med den tykkelse, må der da svinde en masse varme ud netop her?

Vi skal have isat nye 3-lags energivinduer og isoleret lidt ekstra på loftet. Derfor tænker jeg om disse 22 cm bliver husets "svageste punkt"? Er der nogle af jer med erfaringer her? Skal vi isolere invendigt her?

Rikke
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Ja det er jo ikke meget isolering, der er under vinduerne, men 75mm mineraluld, fra 70'erne er jo nok heller ikke optimalt, men det er jo så betingelserne, medmindre du vil isolere ekstra enten inde eller udefra.

Men alt ekstra isolering hjælper, så har du mulighed for at isolere ekstra under vinduerne, ville det da være en god ide.

mvh jens

Hej Jens

Tak for velkomsten og tak for svaret.

Vi får nøglerne til vores hus 1. august og prøver at planlægge de vigtigste tiltag inden indflytningen. Det er desværre først nu, at vi er blevet opmærksomme på den ret uisolerede brystning på kun 22 cm.

Det bliver vi jo nødt til at efterisolere indefra selv om jeg kan læse alle steder på nettet, at det frarådes pga. risiko for skimmelsvamp og fugt?
Men det giver jo slet ikke mening at sætte 3-lagsenergiruder i, hvis varmen bare fiser ud på dette svage sted i stedet. Mon det er dyrt at få en fagmand til at efterisolere de 21m brystning, som der samlet set er på huset?

Kan man i øvrigt hulmursisolere i en hulmur, der allerede har glasuldfilt fra 1971 i hulmuren?

Mvh
Rikke
Nogle venner har et lignende hus og inde i stuen fjernede de den tynde brystning og
satte 3 lags vinduer i fra gulv til loft. Det var et helt andet rum at være i og holde varmt efter den manøvre.

Og ja, de havde radiator nede ved brystningen og det har de stadigvæk. De er blot skiftet til nye som er meget lave og pæne. Det ser bestemt ikke så galt ud som frygtet, at der er radiator foran vinduerne. Gulvvarme havde selvfølgelig være nummer et, men det magtede de ikke lige på det tidspunkt. 
Velkommen til Rikke - du skal nok få en masse glæde af sitet her - det er guld værd for os LDS folk :-)
Nu siger jeg bare lige noget hurtigt her... Slå koldt vandt i blodet.
For det første - I har købt et 70'er hus - med de skavanker, skæve vægge mm. som man kan forvente af et hus fra den tid.
At der "kun" er 2cm flamingo under vinduerne, ville jeg tage med ophøjet ro - der er trods alt hulmur. Mange ændre ejendomme har bare massive mure.
Husk på, at varmen stiger opad, så der hvor I virkelig kan vinde noget, er med en tæt dampspærre i loftet, og så en godt lag isolering - og så naturligvis nye vinduer.

Den mængde tid, energi og penge som I skal bruge på at efterisolere indefra, hvor væggen kun er 22cm, står efter min overbevisning slet ikke mål med den besparelse I vil opnå. Jeg tror tilbagebetalingstiden er maaange år - men det kan være jeg tager fejl.

Jeg ville istedet tage kontakt til et par firmaer som udfører hulmursisolering, og så få dem ud og tage nogle stikprøver af jeres hulmur. Den isolering de smed i tilbage i 70'erne, er helt sikkert faldet noget sammen - og samtidig er det svært at spå om, hvor omhyggelig mureren har været med at få isoleret ordenligt da huset blev opført.
Hej
NU forstår jeg plantegningen. En lille stipling på indersiden af vinduerne afslører om der er hulmur eller ej. Som I kan se på plantegningen, så er der dog stadig en del meter (markeret med grøn) med en tynd ydermur på 22 cm!

Faktisk har vi fået et tilbud på at få lavet vinduer fra gulv til loft i stuen og altså fjerne brystningen. Og det giver da kun endnu mere mening nu, hvor ved at brystningen er så dårlig isoleret i dag. Det ville være fantastisk med gulvvarme her, også for at fjerne radiatoren foran vinduerne, men det bliver nok alligevel halvdyrt, for denne "komfortinvestering".

Men som I kan se, er der desværre stadig kolde meter foran alle værelser. Hvorfor der på opførelsestidpunktet ikke bare er blevet lavet hulmur hele vejen rundt på huset, forstår jeg ikke

Vh Rikke

Annonce
Tak, aaroe. Jeg er glad for at have fundet dette forum på LDS

Ja, jeg synes det svært at vurdere, hvor der skal sættes ind først og hvor det virkelig er rentabelt. Men du har ret... varmen stiger jo op ad

Et tjek af hulmursisoleringen giver sikkert rigtig god mening. Vi har også overvejet om en termofotografering til vinter ville være en god investering. Så kan man vel se, hvor det virkelig halter?

Hvordan ved jeg om dampspærren er intakt på loftet, når den ligger skjult? For der er vel sådan et folie-agtig lag fra den tid?
Udskiftning af vinduerne vil forbedre huset meget, trelags energiruder isolerer ca. 5 gange så godt som gamle termoruder.

Det vil nok forbedre lidt hvis brystningerne fjernes og vinduerne går til gulv, men ikke ret meget, letbeton isolerer noget så værdien er nok ca. som hulmuren og de nye vinduer.

½-stens mur er 11 cm tyk, det er en murstens bredde, en helstensmur er 22 cm. stenens længde.

Det sted der er mest at hente er på loftet, dampspærren er sikkert alucraft, papir med alufolie, den er garanteret utæt, man tapede ikke omkring el-udtag, og var i det hele taget sjuskede.

Vi fik papiruld blæst ind for 4 år siden, øgede fra 100 mm til 350, det har sænket vort forbrug fra et gennemsnit på 25.000 kWh til ca. 20.000 kwh/år, selvom 2 af vintrene var meget kolde.

Papiruld er ikke så kritisk for fugt som mineraluld, og er meget billigere at lægge ud, vi gav omkring 25.000 kr for 150 m2.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis