Bundprop mysterie/maling

Hej,

Jeg har købt mig en brugt jolle for nyelig.
Den er jeg igang med at ordne nu. Indvendigt er der maling der er skallet af og det er ikke nogen almindelig oliebaseret maling eller lign. Det lugter præcis som en topcoat, men det kan da normalt ikke skalle af på den måde som det gør? Er der noget jeg skal være obs på når jeg får slibet alt væk og selv skal til at give det en gang topcoat?

Bundproppen. 
Der sidder sjovt nok en bundprop i båden, men der er ikke nogen bundprop udvendigt på båden, så hvis jeg fjerner bundproppen i båden så løber vandet bare ned i båden eller hvad man skal sige, altså skroget er dobbelt. Fandt ud af at sædet der hvor motoren monteres er fyldt med vand så vi blev nød til at bore et hul og lade det løbe ud.


Er der nogen der kan fortælle mig hvad det system gør godt for? Er det noget med at båden stabiliseres med vand i den der ''tank'' som det jo næsten er eller hvad er det der foregår her?

Mvh

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den har få en gang topcoate, den at være gjort ren, og ikke sleben , så er det meget almindelig at det skaller af i flager.

Prøv at sæt et billede ind af bundproppen.

Nogle både lukker vand ind i kølen, for at stabilisere båden.....

Må jeg lige gøre i morgen så. Men ja tror det er til at stabilisere

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Husk at få vandet ud om vinteren. Ellers frostsprænger bunden.

Finnband
Her har vi svinet


 

Det var da et sjovt sted den prop sidder, normalt sidder de i hækken udvendigt, så evt. vand i dobbeltbunden kan tømmes ud, sidder der sådan en på din også?

Medmindre din båd er beregnet til at  tage vand ind i dobbeltbunden, (det synes jeg ikke det ligner) Så er det vigtigt at dobbeltbunden er tør, for somregel er der en træplade og måske træspanter, som rådner hvis der er vand i.

Desuden er dobbeltbunden en del af opdriften som gør båden synkefri.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der sidder godt nok en prop i som jeg tog ud. Den eneste måde at få vandet ud er at vende den i vejret. Desuden var der mange liter vand under sædet så vi borede hul så det kunne komme ud og da vi borede kunne vi se at træet var vådt. Så den er nok ikke beregnet til at stabilisere med vand. Så det er vel en dobbeltbund udelukkende til for at den er synkefri, men hvorfor så overhovedet lave en prop der?

 

Nej jeg synes også den sidder underligt den prop.

Hvis din bund virker blød, og giver dig når du går på den, er træet nok ved at være mørt.

Dit bageste sæde, ligner jo også noget, der burde være en lufttæt kasse.

Tror hele dobbeltbunden er af glasfiber? Så tror ikke der er noget mørt træ. Men ja hvad tænkte du på med kassen der? Den er måske lufttæt ja fordi den så er synke fri? Men ville egentlig gerne lave en ordning så man kan putte ting i den kasse der?

 

Der plejer at være en træplade, i dobbeltbunden, men der kan vel være undtagelser.

Ja kassen/bagerste sæde, giver opdrift også (hvis den er tæt) skær du den op, mister du jo den effekt. Samt hvis du skære meget i den, kan du miste noget af den stabilitet den giver båden.

Ja bunden er en træplade kan jeg se nu. Men så må vi lade det tørre og så sætte proppen I igen, men hvorfor overhovedet have en prop? Er det for at lufte ud? Man kan lige så godt bare fylde hullet?

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også