kontrol af abs-føler.

Hej  og godmorgen.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kontrollere en abs-hjulføler på en polo 9n fra 2003? Det er den slags hvor det sidder en magnetbane i hjullejet. Har kun et multimeter.
På forhånd tak

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Du kan tjekke modstanden, mener det er omkring 1k ohm, der skal være.

Hvis ellers dine stik er til at komme til at afmontere, kan du jo sammenligne med de andre abs følere.

Det mest effektive er at få udlæst fejlkoder på den.

Men mon ikke der kommer andre brugere ind over, som kan give dig et bedre og mere konkret svar.

Hej Je-ns.

Jeg har skiftet begge hjullejer, og da jeg tog den ene sensor ud var den brækket så stikhuset kunne trækkes af selve føleren. der var ikke nogen fejl melding før. Da jeg så samlede det, limede jeg bare føleren sammen eftersom den ikke var knækket nede i lejehuset. I går da jeg startede motoren viser den abs fejl. Hvis jeg måler på de foreste følere er der ingen gennemgang, hverken i den der var knækket eller den anden. De kan selfølgelig begge være kaput efter at ha været bakset med, men det var godt at vide før jeg skifter dem. De koster trods alt over 300kr. det er ret besværligt at komme til de bagerste så tænkte at det var lettere at spørge her

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja hvis du venter til op af dage, mon der så ikke kommer nogle indput...

Jeg skiftede et forhjulsleje på min Corolla sidste år, den meldte også ABS fejl.

Jeg kørte så ud efter en anden føle, men da jeg havde kørt nogle km, forsvandt fejlen, og har ikke været der siden, så den skulle åbenbart bare lige finde sig selv.

Hej igen.
Tak for responsen.
Ja jeg har også en mistanke om at det kan være fordi den skal ud og rulle for at "finde sig selv". Det var bare rart at vide inden man sætter hjul på og  tager den ned af bukkene.
Kommer på at jeg havde fejl på en mazda engang efter at esp havde arbejdetrigtig meget. Det fik jeg at vide man kunne slette ved at tage bat. fra i nogle minutter. Det vil jeg lige prøve.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hejsa Je-ns.

Tak for snakken. Det er tit det hjælper at få snakket om problemerne. Tog den ud og køre.
Ved 7-8km/t  holdt abs-lampen op med at lyse. Så den skulle altså bare finde sig selv. Det ku de jo godt ha skrevet i Haynes bogen. Synes faktisk de er blevet ringere med tiden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Godt du fik det til at virke

Nu er jeg i en heldige situation, at jeg aldrig har haft en  Haynes  i hænderne, i de 42 år jeg har rodet med bil

Hej

@  je_ns man kan godt ohme en "aktiv"føler som denne der sidder på Polo men det siger intet om den er OK eller ej - der ligger en 5V spænding over føleren når der er tænding på bilen og signalet hentes ud i abs computeren via div. komponenter !


Citat  "Det ku de jo godt ha skrevet i Haynes bogen. Synes faktisk de er blevet ringere med tiden"

Haynes bøger er en "reperations hjælpe bog" ikke en brugsanvisning på hvordan man diagnostiserer fejludlæsninger på kontrollamper og testere

Der kommer sikkert en fejl på din polo igen fordi normalt vil ABS kontrollampe slukke efter va. 200 - 300 meters kørser hvis systemet registrerer de optimale værdier !

Når det varede så længe på din bil tyder på at værdierne IKKE er optimale eller at du har kørt længe med fejl på systemet!

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Er det en føler med 3 ben (eller mere) sådan en føler så?

mvh jens

Jeg ville smutte ned på et værksted og få lavet en "Bosch-test" på bilen. Så ved du om ABS'en har en defekt sensor eller ej. Blot en defekt sensor sætter hele ABS-systemet ud af drift med alle deraf følgende mulige konsekvenser når det gælder.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af je__ns på 24 jun 2014 20:26

Er det en føler med 3 ben (eller mere) sådan en føler så?

mvh jens


Hej
Nej 
Føleren ligner alle de andre gamle typer med kun 2 tilslutninger men man kan kende dem på at der ligger de 5 V over de 2 ledninger - Ohm værdien siger intet om funktionsdygtighed den er ikke engang nogen vejledning !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis