"Nutidens" Diesel motorer

Hører tit at der ikke er den store forskel på diesel & benzin motorer idag.
Forstået på den måde at nutidens diesel motorer ikke kun kan bruges til lange ture, men sagtens kan klare de små ture ned til bageren, bare de fra tid til anden får lov at strække ben og blive blæst lidt igennem.

Er det rigtigt ?
Og hvis der er hold i det, hvornår begyndte man så at fabrikere disse motorere ?

Tænker på at købe en honda civic 2,2 dcti, som primært skal bruges frem og tilbage på arb.
Det er ca 30 km (fifty fifty, landevej og motorvej).
Den skal så også bruges ned til bageren.

Alternativet kunne være den nye 125 hk benzin drevet fiesta, men den er jo også 30-40.000 kr dyrere.
Nå nu skal det ikke være en diskussion om hvorfor køber du så ikke en ..... eller den her er også rigtig god.
Vil bare høre om Diesel motorens muligheder idag
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Før du vælger diesel, har du så overvejet økonomien, om den større købspris, samt den højere årlige ejer afgift, kan betale sig i forhold til en benzinmotor...

De moderne dieselmotoren er langtfra problemfrie, man høre da jævnligt og at der er problemer, og en reparation af en diselmotor koster bare kassen.

De moderne dieselmotorer, er blevet super kultiverede og økonomiske.

Men tager du eks. en gammel golf, Mersedes, eller Peugeot diselmotor, fra 80'erne kunne de tøffe problemløst der ud af, i hundredetusindvis af km, og en masse småture tog de ingen skade af. 

Jeg synes personligt diesel motorer idag er voldsomt avancerede.. Egr ventiler der soder, dyser der tikker, vnt der sidder fast.. Listen er lang..
Jeg synes ikke den er god til små ture, dog skal man ikke være så panisk som nogle er.. De tager jo en tur om grænsen, for at køre til bageren :-)

Næh min gamle golf, der er intet der soder til om den kørere en måneds små ture
Nu nævner du ikke om den bil du har kig på er ny eller brugt.

Selv moderne dieselmotorer egner sig ikke til korte ture. De bliver ikke driftsvarme på de korte ture og vil derfor heller ikke køre særlig langt på literen. På sigt kan der komme nogle reparationer/udskiftninger på motoren pga. tilsodning.

Er bilen fx fabriksny og har du ikke planer om at beholde den i mere end nogle få år, kommer du næppe til at opleve problemer med denne. Har du derimod planer om at passe på den, de næste 8 år, skal du nok genoverveje dit diesel valg :-)
Ligeledes hvis bilen du har kig på er brugt - så er det interessant hvilket "liv" den har haft på vejene...

Når alt dette så er sagt, så kører moderne benzinmotorer også rigtigt langt på literen, uden at du nødvendigvis skal ud på en 40 km tur!
Mange påstår at moderne benzinmotoren er billigere i reparation, men dette er nødvendigvis ikke rigtigt. Benzinmotorerne i dag er så avancerede og er oftest også forsynet med turbo, så der er mange ting der kan gå i stykker og det koster! :-)
Uden at det skal handle om religion og mærker, vil jeg blot for eksemplet nævne, at vores nye Skoda Octavia 1.4TSI 140hk. Nemt ved pæn landevejs og motorvejs kørsel, kan kører 20+ km/L.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Overvejende enig med @Wezio.
Når man skal handle bil idag er der mange ubekendte faktorer der kan give usikkerhed omkring beløbet på bundlinien.
Diesel eller benzin ?. Avanceret eller simpel teknik?.

Som tommelfinger-regel kan man sige, at hvis man vil have en masse heste og en god brændstoføkonomi presset ud af en lille motor, så kan det kun klares med turbosystemer og højt indsprøjningstryk - uanset om drivmiddel er diesel eller benzin.
Avanceret teknik er fremragende ... så længe det kører problemfrit. Og noget rigtigt "møj" når der skal repareres på det.


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Hvis du kommer til at køre 30 km til arbejde så betyder en tur til bageren i weekenden ikke en dyt. Så køb du roligt en diesel, den når ikke at sode til på turen til bageren ;-)

Og det med merprisen er jo nok et levn fra gamle tider. Der er ikke den store forskel i dag - afhængig af mærke og model. Man kunne f.eks. en overgang få en Peugeot 206 diesel eller benzin til samme pris - ved ikke om det gælder mere for Peugeots nyere modeller.

Og for at undgå de små motores stress for at opnå en høj ydelse virker det fornuftigt med honda's 2,2 cdti motor
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis