Stabilgrus eller ej?

Halløjsa.

Jeg har søgt rundt i forummet, og kan se at dette spørgsmål er stillet mange gange, med forskellige svar hele tiden.

Jeg skal have "renoveret" vores gamle terrasse. Arealet er ca 50 m2, der har været fliser i det meste, dog med undtagelse af ca 5m2, fordelt på flere arealer, der har været beplantninger i.
Fliserne har ligget siden 1988, og har ikke sat sig eller noget, dvs. man må gå ud fra at underlaget er stabilt nok.
De gamle fliser skal pilles op, og der skal ligges nye IBF Bondesten 14 x 21 x 5,5.
Det er som sagt en terrasse, og det tungeste trafik der kommer til at være, er når vi selv går rundt der.
Mit spørgsmål går på følgende:

Er det nødvendigt at grave 20 cm af, og lægge 15 cm stabilgrus, samt 3 cm brolæggergrus, når underlaget som sådan virker stabilt? Eller kan man nøjes med at skrabe et lille lag af det øverste grus af, og så lægge 3 cm "frisk" brolæggergrus til at lægge de nye fliser i?
Hvad gør jeg de steder hvor der blot er jord nu, og hvor jeg har gravet buske og lignende op? Skal de have 15 cm stabilgrus som skal vi vibreres etc?
Der er lidt delte meninger hvad der er nødvendigt på en terrasse.
Har snakket med vores lokale brolægger og han hælder ikke til stabilgrus på terrasser(en dødssynd for andre brolæggere).
Han anbefaler istedet at vi fylder hullerne op med vasket grus(brolæggergrus?), og så smider 3 cm brolæggergrus ud og hele arealet, og så er det fint nok.
Hvad synes folket herinde, hvordan ville i gribe det an?
Vi er på et begrænset budget, så kunne vi spare stabilgruset, ville det hjælpe en del på det. Men det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af at terrassen skal lægges om, om et års tid igen.

Kanten hele vejen rundt skal afsluttes ind mod noget jord, hvor vi planter nogle buske som skal fungere som læhegn, med en ukrudtsdug og nogle granitskærver.
Skal de yderste støbes fast i jordbeton, eller kan de godt blive hvor de er, uden at skride ud med tiden?

På forhånd tak for hjælpen
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Hvis det skal være fagmæssigt korrekt, skal der bruges stabilgrus, men nu er det jo ikke en større entreprise for en bygherre som kan komme efter dig hvis der kommer sætningsskader, men privat hos dig selv...

Jeg ville genbruge det eksisterende underlag, nu det virker så stabilt som du nævner, og også nøjes med afretningsgrus på det nye stykke.

Det vigtige er en god komprimering, (vand gruset hvis det er blevet for tørt) og en god kantsikring med beton. Kantsikre sådan så du også lukker afretningslaget med, så det ikke kan skube sig ud med tiden.

God arbejdslyst.


www.tunebro.dk

Alt i  Brolægning udføres på hele sjælland.  Vi  Brolægger  med alle Stentyper.. Nyhed: Lithos Natursten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis