Vindue i brusekabine/Vådzone

Hej

Vi går i overvejelser om at opgradere vores gæstewc til et badeværelse. Planen er at indrage en niche i bryggerset til brusekabinen. Der er allerede afløb og i pricippet også vand:

Det betyder så at den ene væg i brusekabinen vil være ud mod facaden. Både for at imødegå krav til udluftning, men også for at få lys ind ville jeg gerne placere et vindue.

Jeg forstiller mig at det er et lavt (plastik)vindue placeret i ca. 175cm højde og op til rem(som i andre viduer i huset). Jeg mener bestemt det kan laves forsvarligt, men er lidt lovligt? Det er jo i vådzonen.

Mvh Lasse 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lasse (og Orla).

Lad mig starte med at sige at projektering med vinduer i vådzonen er ikke optimalt.
Men, såvidt jeg kan se, er det ikke direkte ulovligt at lave en sådan løsning.
I anvisning 200 står der flere formuleringer om placering af vinduet i forhold til vådzonen, men de inkluderer alle ordet "bør".
Det næste er så at alle konstruktionsdele jf. bygningsreglementet, skal kunne modstå den vandpåvirkning der er i vådzonen.

Jeg har været med til at renovere etagebyggeri, hvor der sad vinduer i vådzonen. Dem havde vi ikke mulighed for at flytte, så derfor blev løsningen at lade bruseforhænget gå en tur forbi, i stedet for at stoppe ved 90 grader.

Dit badeværelse er med al sandsynlighed i belastningsklasse L: lav belastningsklasse. Og hvis du så vælger et vindue i pvc, eller endnu bedre det bedste energivindue i vedligeholdesfri materialer fx ideal combi's futura +i, så undgå du allerede mange problemer, da vinduets indvendigt overflader ikke bliver kolde. Og husk selvfølgelig badeforhænget =) Og så skal den indvendige elastiske fuge mellem vindue og væg være af en rigtig god kvalitet med fungicider. Så burde det være en ok løsning.

Mvh.
Lorenzen

Vi har et vindue i vores brusekabine, det var eneste mulighed for at få en hæderlig brusekabine.
Det har fungeret upåklageligt i over 10 år, vi valgte et vindue i plast, og satte fliser i vindus lysningen, undtagen øverst, med vådrumsmembran under.


Om det er lovligt aner jeg ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis