5 hk Marstal motor, kan ikke få topstykket af?????

Hej med jer.

Jeg har en ældre 5 Hk Marstal bådmotor der trænger til en omgang. Den sidder i motoren, så jeg vil gerne have topstykket af.
Jeg har fjernet al kølerør osv og taget de 6 møtrikker af der sidder på toppen. Så lige nu er der ikke noget der burde holde topstykket fast til cylinderen... Men det er ikke muligt at tage topstykket af?
Jeg har prøvet med en hammer og slået på topstykket, men uden det har ændret noget.
Tændrøret har jeg haft af og givet den et skud WD40 ned i cylinderen. Men der er ikke noget der hjælper...

Er der noget her der kan hjælpe med nogle råd??
Næste skridt er umiddelbart at sætte noget varme på med en brænder.... Eller er der andre veje at gå??

På forhånd tak for hjælpen :-)

MVH Njord

MVH Njord
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er absolut sikker på der ikke er noget der holder den.
Så er vejen frem en træ klods og en hammer.. Kraftige kontante slag frem for pyller slag..
Så tjek efter igen og igen og så igen, om der ikke er noget der sidder på endnu. Har ikke kendskab til den pågældende motor, men hvis det er et alu topstykke kan det gro vidunderligt godt fast

Desuden tror jeg nu ikke meget på at svejse et topstykke.. Men det muligt det mig der er et kvaj med en svejser
Er ret sikker på det er et støbejerns topstykke.
Revner kan svejses, hvis man ellers er påpasselig med varme og skærpning...
Indrømmet mit eget håndelag er ikke nok, men der er svejset mange revner gennem tiden med god held :-)
Det afhænger naturligvis af hvor der er revnet osv....
Det er givetvis revner efter indvendig korrosion i kølekanalerne.

Vil lægge nogle billeder ind i morgen.

MVH Njord

MVH Njord
Ikke for at jeg kender noget til en marstal, men du skriver du har fået møtringerne af, så må der jo sidde støtbolte, ned gennem toppen, så mon ikke hvis du kan skrue dem af, at det så kommer løs. (hvis der er plads så sæt to møtringe på, og spænd kontra, og prøv om du kan løsne støtboltene på den måde)

Ellers prøv at ring og snak med dem på marstal motorfabrik  tlf. 62531219
Annonce
Hejsa DONT MESS WITH pindboltene de knækker for et godt ord ;-) However det kan godt være dem der er rustet fast til topstykket så må du varme dem op giwd 40 og... slå på dem og se om de slipper men jeg ville ikke begynde at dreje dem.

Hvis det er en original toppakning fra marstal er den meget kraftig og med bly så umiddelbart burde den ikke kunne sætte sig så fast som du beskriver men..... hvis det alligevel er tilfældet så ville jeg som du skriver gi meget varme, gi wd 40 og slå mod en klods - pas selvfølgelig på hvis topstykket er revnet, men vejen frem er nok desværre at slå lidt hårdere!!! Det kan godt tage rigtig lang tid - jeg brugte 3 dage på et svinghjul i vinters.... men det kom af ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvis ventilerne er lukkede, så kan du sætte trykluft på cylinderen. 10-15 bar kan den sagtens holde til, hvis du har det til rådighed.
Du skal lige have nogle bolte som mqangler et par omdrejninger på støttestængerne, så toppen ikke kommer farende gennem luften, hvis den slipper pludseligt.
Med tryk inde i cylinderen er der en god chance for, at hammerslagene har en bedre effekt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Når alt håb har været ude og alt forsøgt, og har haft selv tunge biler hængende i topstykket alene, har jeg utalrige gange måttet ty til plademejsler og koben m.m.
Det har som regel været alutopstykker, som vel i grunden er endnu mere sensible end et støbejenstopstykke. Det er aldrig gået galt.
Jeg savner slet ikke den slags opgaver!

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige en kort opfølgning.

Der er 6 støttebolte. De 5 ser ud til at være frie i hullerne, ens den sidste ser temmelig sammengroed ud.
Så det hele har fået en omgamg WD40 og der er stået yderligere med hammer og klodser.
Har valgt at lade det stå en tid og jævnligt give den wd40 og nogle slag. så håber det hele løsner sig... men desværre nok et symptom på der er en revne fra kølekanalerne og ind til denne bolt.

MVH Njord

MVH Njord
Havnens Maskinværksted i Vejle har en "gammel" medarbejder det ved ALT - og kan lave ALT med de gamle skibsmotorer. De vil sikkert kunne give dig et par fiduser hvis du ringer til dem.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis