Puch maxi kortslutter

Ja om det rigtige ord er kortslutter ved jeg ikke, men jeg skal prøve at beskrive problemet:
Der er to ledninger op til min forlygte, der er typen uden start/stopkontakt på toppen.
Når de to ledninger rører hinanden går knallerten ud. De samme sker hvis jeg sætter en pære (6 volt) mellem de to ledninger. Og det er det sidste jeg ikke forstår. Burde pæren ikke bare lyse og knallerten forsætte med at stå i tomgang? Pæren lyser kortvartigt (1 sek) inden knallerten går ud. Bagpæren (lige udskiftet) er iøvrigt sprunget og helt sort indvendigt.
Håber det er forståeligt beskrevet og at nogen kan hjælpe.
Vh
Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke den en ledning er til at stoppe motoren, når den røre stell.

Den anden er til lyset, skal forbindes til en pære, og den anden pol på pæren skal til stell...

Du skal nok heller ikke forvente at benzin er fandens effektiv til og slukke ild med. 

Det er to forskellige systemer du der blander sammen. Tændingen har intet med lyset at gøre. Når du lægger stopledningen til stel holder du platinerne kortsluttet og derved forsvinder gnisten. Det samme gælder når du har en pære i stedet.

Lysspolen, den der er monteret nederst, laver vekselstrøm til for og baglygten.  Det er et kendt problem med de gamle modeller, at baglygtepæren ryger ret hurtigt. Sæt en 12 volt 4 eller 5 wats pære i baglygten i stedet, så holder den.  Problemet blev klaret i de nyere modeller ved at montere en ekstra spole mekanisk "oven på" den gamle lysspole slutte baglygtepæren der til. 

Her er et godt link til de forskellige puck modellers manualer, så du kan se hvordan elnettet er "skruet sammen": Link til Puchvenner.dk

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det lyder fornuftigt. Jeg prøver.
Nu har jeg prøvet det. Ganske rigtigt kan jeg slukke knallerteren ved hjælp af den ene ledning til stel. Dog lyser pæren ikke når jeg sætter den mellem den anden ledning og stel. Det betyder vel at der ikke kommer strøm fra motor til "lyssystemet"? Omvendt kan baglygten godt lyse så er det vel ledningen der er defekt? Korrekt/forkert?

Ja det kunne da godt tyde på en defekt ledning, prøv at følg ledningen ned til motoren...

Har du tjekket om den går over en lyskontakt?

Skrevet af MPB på 01 jun 2014 22:39
Nu har jeg prøvet det. Ganske rigtigt kan jeg slukke knallerteren ved hjælp af den ene ledning til stel. Dog lyser pæren ikke når jeg sætter den mellem den anden ledning og stel. Det betyder vel at der ikke kommer strøm fra motor til "lyssystemet"? Omvendt kan baglygten godt lyse så er det vel ledningen der er defekt? Korrekt/forkert?
Tja og e.  Ledningsdiagram til Puch knallerter. Der er nemlig ingen grund til at begynde og gætte helt vildt på hvad output på ledningerne kan være, når man stille og roligt kan læse sig frem til svaret på de to sidste diagrammer i linket. Bemærk at ledningerne har hver deres farve, der også burde matche de ledninger der sidder på stellet. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis