Bore centerhullet op på rundsavsklinge

Hejsa

Jeg ved godt at der findes en gammel tråd om dette emne, men jeg mener ikke, at der nogensinde blev fundet en løsning.

I mit tilfælde har jeg 2 specielle rundsavsklinger jeg har købt i USA, hvor jeg gerne vil have centerhulet forøget fra 5/8" til 30 mm. Jeg har både søjleboremaskine og koniske bor, men føler ikke helt for selv at forsøge mig. Er der måske et medlem i Aarhusområdet, der har adgang til en drejebænk og har mulighed for at hjælpe? Jeg betaler selvfølgelig gerne for ulejligheden .

Med venlig hilsen

Anders

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal nok også nævne hvilken udvendig diameter, dine klinger har.

Især hvis de er med platter, kan de nok være lidt svære at få spændt op.

Det kræver man opspænder i bløde bakker, der er drejet ud til den rigtige diameter, det dur ikke hvis klingen ikke løber.

Med rette udstyr og metoder, vil en metalfræser også kunne lave et perfekt job.

Hvis du ikke får respons på opgaven, vil et værktøjssliberi nok kunne løse opgaven.

Aarhus værktøjssliberi kunne jo være et bud...

Så kan jeg desværre ikke byde ind på opgaven, med min lille drejebænk.
Jeg ville nu godt turde at bore den op med søjleboremaskinen. Men jeg tror til gengæld jeg ville køre en Ø30 H7 rival igennem når der var ca. 0.4 mm tilbage. Og hvis du bruger dit koniske bor får du jo et konisk hul, og det har sgu nok ikke har den helt store betydning når skiven er så tynd som sådan en jo er. Det er jo kun til at styre klingen på plads på akslen. Det er jo spændeskiverne på hver side der driver den rundt. :-) det burde kunne gøre med skruemaskinen og en rolig hånd og hyppig brug af skydelæreren. Og for guds skyld ikke alt for mange omdrejninger på boret. :-)
Hej Hhaams, tak for inputs, jeg har desværre en rival i samlingen. Kunne du måske overtales til lidt assistance?

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Hej Anders. Send mig en pm så ser vi hvad vi kan finde ud af. :-) ellers må den bare en tur i drejebænken. Vi skal nok få boret den op. :-)
Du skal være opmærksom på, at den er 100% centreret.. ellers sår du dig selv - eller dine lejer på maskinen ihjel..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeps, det er også derfor jeg er mest tændt på at den i en drejebænk 

Med venlig hilsen

Anders

Du må til evt. en maskinfabrik med en drejebænk som kan spænde dine klinger helt nøjagtigt op. (naturligvis kan det gøres med rette værktøj)

Alt andet vil være tåbeligt, centrerer en klinge ikke skærer alle tænderne ikke. (så få du en Flintstone effekt, om du kan huske de tegnefilm fra 60ene')

Din sav vil være ubrugelig.(det skal/må være nogle helt specielle og dyre klinger før det kan betale sig at få det lave ved en proff. som uvægerligt vil ha' en timeløn a' x kr,-)

Indtil nu er der vist ingen her der byder ind og kan/vil lave det.

Og heller ikke lav det selv.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Er klingen med hårdmetal platter, kan det være problematisk at spænde den op i en drejebænk, især hvis man kun har de hårde omvendte kløer. Man risikere at smadre platterne. Nogle bløde kløer der passer i diameter, ville være at foretrække.

Men alligevel kan det godt blive lidt en udfordring, at udbore hullet, når man spænder på yderdiameteren, er sådan en tynd klinge er noget ustabil.

Men naturligvis ikke umulig, jeg har god erfaring, med at bruge et toolbits sidestål, og så køre indefra og ud, med tværslæden.

Jeg har ikke boret savklinger ud, men har boret i stakkevis af ø300mm 1,5 mm pladerondeller ud på den måde. (der var et forlokket hul)

Jeg ville foretrække at gøre det på en metalfræser-

Brug en rondel, et stykke spåndplade evt. der passer i diameteren så tænderne, går fri. Og med et lidt større center hul, end det man vil have i klingen, spænd så klingen, fast med spændejern/tænger, centrer spindelen med måleur, så den centrere, med det originale hul i klingen.

Så bores hullet op med et rodehoved, eller flycutter.

Stod jeg i en presset situation, uden adgang til drejebænk  eller fræser, ville jeg bore hullet op med en 3 skærs undersænker, brug en der er ø 30mm udvendigt, til et 30mm hul.

De centrere orginalhullet rimelig godt, og diameteren bliver også rinelig nøjagtig, og hullet bliver pænt rundt, i forhold til at bore det op med et spiralbor.

Så er en treskærs undersænker, sleben på sådan en måde, a den ikke hugger i.

Bedst i en bænkboremaskine. 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis