Rigtige produkt til reetabling af forfalden puds

Hej LDS,

Jeg har købt en gammel lejlighed som jeg er ved at sætte i stand. Jeg har hevet alt det gamle tapet ned (5-6 lag helt tilbage til krigen) og det har medført at store plamager af puds er faldet af væggene.

Jeg har lappet nogle af dem med reperationsmørtel, og nogen af dem med husrep. Jeg synes dog hele tiden at der er problemer, enten får jeg at vide at det er det forkerte produkt, eller også er det helt forfærdeligt at arbejde med. Reperationsmørtelen er rigtig svær at få ud over større flader, specielt hvis det skal klæbe på undersiden af noget (overdelen af en dørkarm). Husrep'en er lækker at arbejde med, men den er dyr og jeg har fået at vide at det må jeg ikke bruge?!

Har fået at vide at jeg skal bruge strandsandmørtel som jeg selv blandet, men kan det virkelig passe at jeg skal ud og have fat i endnu et produkt? 

Jeg har en plamage under en vindueskarm som er forholdsvis stor, pudset er faldet af ind til murstenene, så jeg skal bruge noget at fylde op med igen. Hvad vil være det bedre, hvad er nemmest og hvad holdet bedst? Jeg er totalt forvirret!

Desuden er der mellem mine dørkarme og væggen et hulrum, hvor dørkarmen er klodset op af nogle træstykker. Det vil blive dækket af de nye dørprofiler, så jeg er i tvivl om jeg skal fylde hele det kæmpe hulrum hele vejen rundt om døren, eller kan jeg godt bare lade det sidde som det er og dække med de nye profiler?

Håber i kan hjælpe.

VH
Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest rigtige vil nok være at bruge det samme, som resten er pudset med. Sikkert en kalkmørtel.
Cementmørtel kan være for stærkt i forhold til det gamle, hvilket teoretisk kan give problemer. Jeg ville dog ikke være særlig nervøs. Har selv hovedsageligt brugt mørtel med cement til reparationer i mit hus.

Det letteste er nok en gipspuds, som tørrer op hurtigt, så du kan komme videre. Alt efter størrelsen på hullerne kan en grov sandspartel måske også bruges.

Fyld mineraluldsisolering ind mellem dørkram og væg for at tage lyd og træk. Det skal ikke mures til.
Hej.
Jeg ville bruge strandmørtel som man køber i plastsække i tømmerhandelen.
Det bruger jeg altid til rep. i gamle huse, hvor, som Jenshøj siger, der er for meget energi i cement til at det kan arbejde sammen med det gamle.
Cementpuds er meget hårdere og meget mere sprødt end kalkprodukter og kan ikke rigtig arbejde sammen med det.
Når du skal spække, altså fylde revner og flader op, forvander du med læsket kalk i vand  udrørt til en suppe, du så smører/stænker i med i en kost eller pensel hvor mørtlen skal på.
Lad det lige binde af før mørtlen kommer på.

Husk lige sikkerhedsbriller. Det er en meget kraftig base.


mvh

 varmetossen

Tak for svarene. Jeg har indtil videre nydt at arbejde med husrep, det virker til at sidde meget solidt fast, er nemt at arbejde med og tørrer forholdsvis hurtigt. Hvad menes der med at det ikke kan arbejde sammen med det gamle? River det sig løs? Det virker usandsynligt, men nu har jeg jo heller ikke forstand på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også