Mekanisk udluftning ikke effektiv

I min kælder har jeg problemer med udluftning. Jeg har forsøgt at sætte en billig udsugning ( Harald Nyborg = 100m³ i timen) i den ene ende af kælderen på et 100 mm hul. I den anden ende har jeg boret huller i dør, og midtvejs er der et større hul i soklen 20 * 10 cm (lettere dækket af insektnet).

Når fugtigheden er lav udenfor, så hjælper det meget lidt eller slet ikke i kælderen. RH falder måske bare 1 % point. Åbner jeg til gengæld dørene, så går der 10 minutter og RH falder rask væk 5% (eller hvad fugtigheden nu er lavere med udenfor)

Hvordan gør jeg den mekaniske udluftning bedre?
Jeg orker ikke at åbne/lukke vinduer hele tiden.


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De huller du har lavet i døren er tydeligvis alt for små, du skal have samme diameter på ind sugning som du har på udblæsning. Burde være ret elementært selv for burhøns
Luftskiftet er nok betydelig større når du åbner dørene, og 100 m3/t kan være i underkanten i en fugtig kælder.

Du kunne overveje en fugtstyret affugter i stedet for, men så skal ventilationshullerne lukkes,
@Orla: Jeg har ikke forstand på det, og er bare nysgerrig. 100 m3 i timen vil vel svare til - give-or-take - at det meste af luften skiftes ud på en time. Det forekommer mig som lægmand at være ret meget. Hvorfor er det ikke det?

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Håndværkeren på 20 maj 2014 19:49
De huller du har lavet i døren er tydeligvis alt for små, du skal have samme diameter på ind sugning som du har på udblæsning. Burde være ret elementært selv for burhøns
Når man ser, hvad nogle professionelle ventilationsfolk kan finde på, så kunne det være man skulle snakke med burhøns i stedet. Eller også er det slet ikke så let endda.

Ventilatoren har en nominel ydelse, som ofte er angivet udfra at den "hænger frit", altså uden nogen modstand/tryktab.
Billige ventilatorer har ofte stort volumen, men meget ringe trykkapacitet. Så den vil tabe meget volumen ved selv begrænset modstand/tryktab. Det kan være en del af forklaringen. du kan prøve at lade en dør stå åben mellem rummene, og et vindue stå på klem, så der bliver mindre tryktab. Måske kan du endda mærke forskellen når du holder hånden foran ventilatoren og en hjælper åbner vinduet.

Det næste er, at når du åbner døre og vinduer skifter du en meget stor luftmængde på kort til, og så falder fugtigheden fordi der går lidt tid inden konstruktioner mm haf afgivet tilstrækkelig vand til at opfugte luften igen. Ventillatoren, derimod, tager en mindre mængde pr tidsenhed, og dermed kan luften nå at optage fugten. 
Har du prøvet at lade ventilatoren køre i længere tid og se om ikke fugtigheden falder over tid?

Hvor meget er den relative fugtighed i din kælder?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har haft sådan en ventilator fra Onkel Harald, den kan simpelthen ikke suge så meget luft ud på en time, nok snarere på et døgn.

Jeg havde badeværelset i kælderen hvor der i modsat ende var en stor luft ventil til gasfyret på ca. 150 mm. Ø Fra ventilatoren og ud i det fri var der et stykke rør á 100 mm.Ø  der var 120 cm. langt. I døren til badeværelset havde jeg i bunden boret 8 huller á 25 mm. Når jeg havde været i bad, gik der 3 timer inden ventilatoren stoppede. Kælderen var altid knas tør.

Hej Stigmand,
Ha! Jeg har lavet præcis det samme som dig! Efter møjsommeligt have boret et 100mm hul gennem en metertyk sokkel, først med Onkel Haralds "diamant" kop bor (som jeg afleverede tilbage samme dag efter det knækkede) og så med et lejet bor.
Da jeg bor i et gammelt "murmester" hus er trækket op igennem kælder trappen til 1 sal højere end hvad ventilatoren kan trække så det har jeg for længst opgivet. Der er nogen der siger at man ikke skal lufte ud i kælderen om sommeren, da den varme mættede luft afsætter fugt på de kolde kælder vægge? Nu bruger jeg hullet til "naturlig" ventilation uden ventilatoren (den bruger jeg som "prop" om vinteren, hvis der bliver for koldt...

Chrikke
PS: der findes små ventilations riste der kan sættes i vinduesrammerne

Chrikke
Tak for de mange svar. Jeg svarer lige en ad gangen.

Chrikke >> Helt sikkert, der er tidspunkter hvor udluftning har omvendt effekt. Jeg er faktisk i gang med en intelligent løsning hvor en server henter RH fra internettet og slukker/tænder ventilatoren automatisk. Men jeg gider ikke gøre mig besværet, hvis jeg ikke kan se nogen effekt på udluftningen.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis