Tilslutning vaskemaskine

Vi har lige anskaffet os en ny vaskemaskine, da den gamle stod af. Den tidligere vaskemaskine var tilsluttet en vandhane med et mindre gevind, end det som den nye maskine kom med. Så hvad skal der til for at tilslutte vores nye maskine? Jeg har googlet lidt og kan se at der er et par enkelte ting, jeg skal være opmærksom på.

Installationen skal være lovlig. Vandhanen skal være VA godkendt og der skal være en kontraventil. Maskinen er leveret med AquaStop, som jeg antager (?) er hvad der skal til for at forhindre tilbageløb (altså en kontraventil). Jeg skal ikke gøre mig klog på om vandhanen er lovlig eller ej, men den var der i huset, da vi overtog det, og den har altid været anvendt til vaskemaskine (også af de tidligere ejere).

Hvad skal jeg bruge for at få det til at spille? Skal vandhanen skiftes eller kan jeg nøjes med at sætte en eller anden adapter på imellem vandhanen og slangen?

Jeg har tilføjet et billede af vandhanen og et af slangen.




8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandhanen er ok, den er beregnet til at kunne stå med tryk på, det er det der er hovedsagen her. Det er mest når folk sætter maskinen til et Alm. Armatur der sker skader, da de ikke er beregnet til tryk. Men din hane er ok.
Ang gilslutning, så kunne din hane for så vidt være både 3/8 1/2 og 3/4,det er svært at finde vurdere på et billede.
Du skal blot bruge en overgang der har et han gevind der passer i din maskin slange og et hun gevind i hanen. Det kan løses med flere forskellige.

Dertil kommer en rulle fehår, så du kørende
Hej.
Din vandhane er med 1/2 tomme gevind og slangen har 3/4 tomme og det er en ganske almindelig overgang.


mvh

 varmetossen

Du kunne tilmed overveje, at sætte et aquastop på hanen - så får du ikke oversvømmelse i hytten, hvis der opstår en lækage.
Annonce
Maskinen kommer med aquastop, men er der brug for ét til? Altså i tilfælde af en lækage mellem hane og den overgang, jeg sætter mellem hane og slange? Jeg ville bare lige være sikker på at jeg forstår det rigtigt.

Maskinen står iøvrigt i en totalt urenoveret kælder, så lige nu er der ikke så meget der vil komme til skade ved en evt. vandskade. Men jeg ville selvfølgelig helst være fri for at gå rundt i en halv meters vand dernede.
Det er da vandvittigt, at betale 55,00 kr. i levering hos billigvvs. for at spare de 3 kr. varen normalt koster mere i byggemarked og i byggemarked kan du som regel spørge hvis du er i tvivl, udover at du får varen med i hånden med det samme

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Enig, linket var bare et eksempel for at være sikker på jeg havde fat i det rigtige. Det hele er oppe og køre nu, tak for hjælpen allesammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis