Plader på soklen eller "bare" Tjære og isolering.

Hej.

Jeg står g vil gøre noget ved fugten i min kælder, samt gøre den lidt mere brugervenlig til evt. værelser, bryggers osv. i fremtiden.

Jeg overvejer 2 muligheder:

Udgrave og smide disse Platon plader på soklen og derefter 100-150mm isolering.

http://www.isola-platon.dk/produkte...-grundmur/


eller:

smide noget tjære på soklen og derefter 100-150mm isolering på.

Nogle som har erfaringer med Platon plader? det virker umiddelbart som en noget hurtigere løsning, da de bare bliver banket på og derefter kan man "lukke" hullet, tjæren kan jeg forestille mig skal "tørre" noget tid inden hullet kan lukkes og man kan komme videre.

Kunne man evt. smøre 1 lag tjære bag ved platon pladen? Samt nogle erfaringer med Platon?

På forhånd tak.

selvom jeg er i gang så overvejer jeg ikke at smide dræn ned, da jeg ikke mener / tror der er problemer med grundvandet, jeg har haft 5 trådløse fugtmålere til at stå i kælderen i 3-4 uger og den fugtighed de målte de sidste 3- uger var rimelig konstant selvom det har været godt vejr og det har regnet(der er dog ikke nogen udluftning udover de utætte vinduer), men der sagde fugtigheden ca. 87-97% konstant. jeg har et hjørne hvor jegh ar banket et hul i gulvet og gravet lidt ned, der havde jeg stillet en måler og den var ikke "påvirket" mere end de andre.

Faktisk var de 2 hjørner hvor nedløb til tagrender var dem som var mest "stabile" i svingningerne, de 3 andre havde nogle rimelige udspring.

Der er sand under beton gulvet i min kælder i hvert fald 70-100cm ned,også under soklen ihverfald 50cm ned, så tvivler på det er pga. stigende grundvand eller lignende forestiller mig det er pga. indtrængende fugt i soklen sidevejs.


Be Smart - Not Stupid..

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal lige siges at i det tilfælde med tjære ville jeg købe isolering med "ventilation" / ruller bagpå.

Be Smart - Not Stupid..

jeg har lige opbygget en kælder sokkel med platon plader, flamingo og afsluttet med lyssegrå eternitplader for at imitere sokkel.
fungere skide godt, flamingoen fastgøres med isopløkker og holder både platon plader og flamingoen på plads..

det her var nybyg, og soklen murede jeg op i fundablokke, skal lige siges hvis det er en gammel eller evt støbt sokkel som er ujævn vil det alligevel være nødvendigt at rette den op med (berapning eller hva man nu kalder det på murersprog)
iøvrigt vil et omfangsdræn og hurtigtdrænede grus heller ikke være en dum ide når du alligevel er dernede
Okay, hvad mener du så med tjære bagved de Platon plader?

Jeg tror faktisk at selve soklen er rimelig jævn, men hvis den ikke er kan jeg så pudse/vandskure den nogenlunde jævn og lukke den til inden pudset/skuringen er tørret?

Dræn har jeg overvejet, men det er ren sand under soklen og gulvet i kælderen så ser ikke et behov for det, da det for mig virker som en ekstra udgift på 30-40.000kr i materialer for at få det lavet og hvis det ingen nytte har?

Min ven, som skal hjælpe med at lave det ville lave en form for afledning af vandet ved hjælp af sand osv. så vandet der kommer derned af vil blive ledt ud fra huset ved hjælp af sand/sten/grus osv. og lave et form for "bjerg" op af isoleringen?

Mvh


Be Smart - Not Stupid..

hvis du bruger platon plader skal der ikke bruges tjære det 2 forskellige måder at fugtsikre.
hvis soklen er nogenlunde jævn så kan du fint bruge platon pladerne.

- grus ned langs isoleringen er en god ide for at sørge for vandet ikke bliver stående der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis