Efterbehanling af ludbehandlet gulv

Hej,

Jeg har netop fået afslebet og ludbehandlet et plankegulv. Det er sådan set fint nok, men træet er lidt ru på overfladen nu. Skal det slibes igen, og derefter sæbebehandles, eller skal jeg bare sæbebehandle?

/Nicolai
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træ rejser sig altid i forbindelse med brug af vand eller anden form for væske. Førhen smed man tørt strandsand  på gulvet efter en lud / sæbe behandling. Så blev gulvet slebet de steder hvor man går. Så ja der skal slibes med en meget fin sandpapir efter en behandling.
Jeg ville råde dig til at oliebehandle gulvet, sæbebehandlede gulve er virkeligt sarte...

Men ellers ville jeg råde dig til at imens der stadig ligger sæbevand på gulvet, og det ikke er et alt for stort gulv, lige at nusse det over med sådan en skrubber:
http://www.roeverkoeb.dk/kategorier/rengoering/rengoeringsartikler/skrubbe-hvid-fin.aspx

Er det et stort gulv ville jeg behandle gulvet med en gulvpoleringsmaskine med en fin slibepude på...

Sliber du gulvet nu vil det formodentligt rejse sig igen når du sæbebehandler

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
hmm, jeg har slebet det med korn 120 nu, men det ser ikke super ud. Det er som om luden er slebet helt væk nogle steder. Tror jeg må give det en gang lud mere 
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan det ser ud nu, men du skal ikke være alt for nervøs for hvis det er det hvide pigment der er forsvundet, det betyder, i modsætning til hvad mange tror, forsvindende lidt for det endelige resultat, det meste bliver vasket væk igen under sæbebehandlingen...

Luden er en stærk base der går ind og neutralisere garvesyren i træet, hvilket er det der får træet til at gulne, det er luden´s primære funktion, ikke at hvidskure overfladen.

Det hvide udseende får man af enten hvid sæbe, hvid olie, eller hvid lak

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Annonce
Lud og sæbebehandling er to forskellige ting ...

Det hvide støv efter den rigtige ludbehandling SKAL væk - det er kalk rester fra ludden ... Hvis du ikke fjerne dette bliver dit gulv gråt og du får det ALDRIG af igen. Så lad os håbe du

1) har fået gulvet ludbehandlet med rigtig kalklud (læs kalkvand)

2) Gulvet vasket af med rent vand efterfølgende for at fjerne alt kalkstøvet

3) Så kommer det hårde arbejde - sæbebehandlingen.

Efter at gulvet har fået chocket med ludden skal du nok lige slibe let som du allerede har gjort så gulvet bliver jævnt. Herefter støvsuger du alt støvet op og går i gang på knæ og med en hård børste. Her skal du sæbebehandle med en god sæbespåne blanding min. 3 og gerne 5 gange inden du tager gulvet i brug - med mindre I forventer at kunne gå på væggene efterfølgende - et gulv er noget man går på og derfor bliver det slidt!


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej,

tak for dit svar.

Det er behandlet med Faxe hvid lud. Herefter er det slebet og støvsuget. Gulvmanden sagde ikke noget om at jeg skulle vaske det i rent vand, så jeg har vasket det med Faxe gulvsæbe 3 gange.

Edit: Jeg kan se på Faxes hjemmeside at deres hvid lud ikke indeholder kalk. Ved ikke om det betyder noget?

/Nicolai
Kalkvand?
Vask med rent vand??
Sæbespåner???
Jow jow - eller noget

Du har gjort det fuldstændigt rigtigt, præcist som din gulvmand har fortalt dig
Men rigtigt er det at jo flere gange du vasker det, jo mere mættet og dermed afvisende bliver det.
Gå i øvrigt aldrig over til sæbespåner, den gulvsæbe du har brugt er laaangt bedre og ikke specielt dyr i brug.

God weekend
Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Tak for svar. Det er nu også blevet meget pænt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis