Sluk for vandet ved skift af cirkulationspumpe

Hej alle

Jeg vil gerne skifte min cirkulationspumpe, men er i tvivl om hvor jeg slukker vandet for min gulvvarme. Jeg regner dog med at det er de to håndtag jeg har indrammet. Men det vil så sige at jeg skal have tømt alt vandet ud af mine 11 gulvvarmekredse? Det er det der bekymrer mig lidt, og hvordan jeg i det hele taget skal gribe det an:




Iøvrigt er det en 15-60 130 pumpe, som jeg gerne vil have skifte ud med en Alpha 2 Grundfos pumpe, som styrer systemet lidt mere fornuftigt end bare fuld damp som den gamle (65W i trin 2!)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke tømme noget, du lukker af og tager trykket af anlægget, ellers bliver det et skrækkeligt svineri med vand når du løsner omløberen ved pumpen. Da dine gulvvarme rør ligger under pumpen skal de ikke tømmes, det er kun hvis du har første sal også at der kan blive et problem.
Underligt jeg ikke har fået en påmindelse om at der er svar i denne tråd - derfor jeg først svarer nu.

@Håndværkeren: Ja, trykket af pumpen mener du vel bare jeg skal slukke for den?

@Helja: Det er bare ikke særlig fedt hvis jeg køber den på nettet. Det må da være muligt at vide om den er kompatibel med mit system?
Du har helt ret, det er ikke fedt.. Hos mig virkede det sådan næsten, når alle kredse kaldte på varme, men var det 1 ell.2 kørte pumpen så langt ned i tryk at der ikke kom varme, så pumpen kom til at køre man. med fuldt knald på.. hvilket kørte med ikke optimalt, så den gamle kom på igen..
Jeg er desværre slet ikke den eneste med det problem ;-)
Mvh Jan
Skrevet af XDoubleX på 12 maj 2014 17:15

Underligt jeg ikke har fået en påmindelse om at der er svar i denne tråd - derfor jeg først svarer nu.



@Håndværkeren: Ja, trykket af pumpen mener du vel bare jeg skal slukke for den?



Nej jeg mener af anlægget, men hvis du kan lukke særskilt så det kun er pumpen du lukker vandet af til kan du da gøre det.

Men det vil nok være en rigtig go ide at "høre lidt efter hvad Helja siger"

Og jeg vil sige, hvis det er det sølle forbrug på 65 w. du vil til livs, er der intet at spare ved en større pump. Den skal da kører i 15 timer før den har brugt 1 kW.



Annonce
Ja det er det "sølle" forbrug på 65W som jeg gerne vil til livs. Det er trods alt 800 kr om året hvis den kører 15 timer i døgnet, og hvis jeg kan få en Alpha 2 eller for den sags skyld en anden intelligent pumpe til at køre fint, så kan jeg spare 5-600 kr om året, det er da værd at tage med.
Jeg skal ikke have en større pumpe, for den jeg har pumper fint rundt på trin 2.

Men findes der en anden energivenlig pumpe som gør det godt?
Mon ikke du skulle prøve at købe dig et par sko der er et par numre større næste gang. For dem du har nu må klemme fælt
Køb pumpen og se om det virker.. Den er hurtig skiftet, det er bare de 4 skruer, du behøver ikke skifte det hele, så det tager et par minutter så ved du besked..
Men dit regnestykke syntes jeg nu ikke holder, min pumpe er slukket fra ca. midt maj til midt september.
men skidt nu med det.. prøv pumpe, det kan jo ske du er mere heldig end jeg ;-)
Mvh Jan
Skrevet af Håndværkeren på 15 maj 2014 16:27
Mon ikke du skulle prøve at købe dig et par sko der er et par numre større næste gang. For dem du har nu må klemme fælt
Tjah, Håndværkeren.
Hvis man vil ned i forbrug -og CO2-bidrag- så tæller alt med. Jeg har fra marts 2013 til marts 2014 brugt 5200 kWh til lys OG varme. Altså husets samlede energiforbrug. Og det er til 200 kvm. Så er der ikke plads til at rutte 310 kWh på en ineffektiv pumpe.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg kender ikke lige mit Kw forbrug, men jeg betaler gennemsnitlig 6000,00 kr. om året for el til et 100 m2 hus med el vandvarmer. Og en pc. der er tændt fra kl. 7.00 til 24 hvert døgn
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis