Montere Påhængsmotor på hækken

Hej

Savner lige et par råd til et hæve/sænkebeslag :-)

Har købt en påhængsmotor til at sætte på min sunwind 26 (lige hæk) Tohatsu saildrive UL

http://www.tohatsu.dk/Tohatsu_4-takt6sailpro.htm

Skal nu "bare" have købt et hæve/sænke beslag, men det har jo vist sig at være rimeligt uoverskueligt, da der jo næsten ikke findes en forhandler, der gider at oplyse afstand fra hæk til bagside af beslag oppe og nede samt hvor meget den kan hæves og sænkes. Derudover havde det jo også været rart at vide antal stillinger den kan stå i og afstanden til disse, så man får valgt det rigtige beslag.

Har skævet lidt til denne her fra Biltema

http://www.biltema.dk/da/Bat/Motortilbehor/Verktoj-og-tilbehor/Motorfastgoring-250063/

Men de oplyser så ikke afstanden til hæk, men det kan vel så evt måles, hvis ellers de havde den hjemme eller i udstilling, når man besøger dem :-(

Havde forestillet mig at det skulle have mulighed for at den i næst nederste stilling lige kom ned i vandet med pladen over indsug og i den nederste et nyk under i tilfælde af bølgegang og ellers så bare helt op og fri af vandet. Lyder det helt skørt ?

De sælger en monteringsplade, som skulle lette monteringen, men fanger ikke lige helt fidusen ved denne, så forklaring modtages :-) Syntes den ligner noget hvor en tyv bare kan løfte motor og hævebeslag af i et snuptag og tage det under armen...

http://www.biltema.dk/da/Bat/Motortilbehor/Verktoj-og-tilbehor/Monteringsplade-250091/
vh Bo
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske du hellere skulle kigge lidt her www.mmc.dk der er der både mål o.s.v. på alle beslag. Jeg har haft et der både kunne hæves og sænkes i nogle skinner og som også har en fjedrende arm som motoren bliver monteret på en træplade.

Den bedste tyveri sikring af små u.b. motorer er at tage dem af og lægge dem ned i kahytten eller en aflåst kistebænk. Og ellers skal motoren sikres med en voldsom kæde til en kraftig bøjle på båden.

http://www.mmc.dk/pahaengsmotorbeslag-max-40kg.html

Takker for dit svar, men du må kunne se noget jeg ikke kan, for de har da ingen Info overhovedet, derudover er den jeg linker til den eneste hvor de har ulejliget sig med at sætte foto på.
De har heller ingen Info i deres katalog, så umiddelbart ikke nogen hjælp der, desværre.

Motoren skal låses væk når jeg ikke sejler, tænker bare at det er noget rod også at skulle være nervøs over selve beslaget. Men det er måske en smart ide med en bagplade ?
Tænker bare, at udover at motoren ikke sidder fast, så må den slide/ glide montering vel få en 1 cyl 4 takter til at klapre, men aner det som sagt ikke

Vh Bo

Du har helt ret, deres nye webside katalog er simpelthen blevet ret dårlig, tidligere var der oplysninger om brede længde o.s.v. Og man kunne sidde og bladre i kataloget på sin pc. Det jeg har haft er nr. 770805 i kataloget. Der kan tilkøbes et beslag så du kan tage den del af der stritter ud fra agter spejlet. Men grib da knoglen og ring til Masnedø, så må de da kunne give dig nogle oplysninger. Jeg har købt alt mit bådudstyr hos dem i gennem de sidste 30 år og der har aldrig været problemer med oplysninger når jeg har grebet knoglen og fået en snak. Har jeg været utilfreds med det de har sendt, har jeg returneret og de har betalt portoen hver gang.

Det du har valgt er luksus udgaven i rustfrit stål, det er ganske unødvendigt og vejer også lidt mere. Der er ingen  raslen fra beslaget når motoren trækket, jeg havde en 6 Hk British Seaguell siddende og det er en ret tung sag som man ikke bare lige smider med. En 4 takts motor går jo som sagt stille uden de store vibrationer så du behøver ikke et større beslag end til 30 kg.

Monteringspladen:

Formålet med monteringspladen er sikkert, at du kan tage selve motorbeslaget af - hurtigt.

Det kunne være interessant, hvis man var meget interesseret i at spare vægt ( kapsejlads). En ekstra mellemting, som gør det hele mere kompliceret, men måske en fordel i nogen tilfælde.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er da også fordele ved at have sådan et motor ophæng hængende og stritte, ligger man langs en kaj, er man sikker på at den der ligger sig bag ved ikke kommer for tæt på. Og jeg vil tro at grunden til at nogle vælger det der kan pilles af, er når de ligger med hækken mod broen, så er der ikke så langt at springe for at komme ned i båden.
Annonce
Ja kapsejlads bliver næppe aktuelt, men kan da godt se fidusen hvis man vil bakke med hækken ind, om ikke andet så for at gøre det lidt lettere at få den gangbesværede del af familien en tur på vandet :-)

Godt tænkt, der havde mine tanker slet ikke bevæget sig hen. - før det var for sent :-0

Vh Bo

Hej jeg tillader mig at fortsætte tråden da mit spørgsmål handler om det samme.

Jeg har planer om at montere Biltemas  motorbeslag på min Bandholm 24 som jeg har købt i år og skal sejle hjem når det bliver lidt varmere.

Som jeg havde forstået det ang monteringspladen så skulle jeg montere den først.

Jeg kommer nok til at flotte badestigen lidt også.

Mit spørgsmål går på fremgangsmåden ifbm. Tætning omkring skruehuller og hvad jeg skal bruge af evt afstivning på bagsiden, dvs inde under hæklugen.

I tilfælde af at jeg skal flytte badestigen kommer jeg også til at skulle lave en midlertidig lukning af huller som jeg så vil lave endeligt til næste år når jeg har båden hjemme.

Mvh Jon 

Montere de biltemas, men uden bagepladen, da hævesænke beslaget ikke kan fastlåses. Måske ikke det mest korrekte, men satte bare et stykke krydsfiner løst på indersiden, som så blev spændt fast med beslagsboltene

Tak

Hvad mener du med at det ikke kan fastlåses? I monteringspladen?🤔

Hævesænke beslag kan ikke fastlåses på bagepladen, så en evt hængelås på motor skal monteres andet sted hvis ikke motor og hævesænke beslag bare kan hægtes af. Håber det giver mening :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis