Mere glans på ludbehandlet trægulv

Godaften :-)

Jeg har for et stykke tid siden ludbehandlet og sæbebehandlet mit trægulv med Trip trap hvid basislud/sæbe.
Gulvet er egentligt blevet rigtigt fint men jeg kunne godt tænke mig at det fik en lidt højere glans.

Er dette mon muligt og i så fald hvordan?


Jeg ser frem til at høre fra jer - på forhånd tak :-)

Vh. Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver nok lidt svært med den behandling du har givet dine gulve, du kan selv følgelig prøve at bone dem, d.v.s. du smører voks på og bruger en bone maskine til at polere dem blanke med. men det er altså en evig kamp for det slides af igen.

Vil du have blanke gulve, skal de have fernis eller lak !

Hej.

Du skulle nok have givet gulvet trægulvolie(evt hvidolie) inden sæben men giv det sæbe flere gange (brug evt hvidsæbe eller sæbespåner, hvis du bruger brun sæbe bliver det gråt og trist).

Vh. Henning. 

Trægulve skal vaskes med sæbe spåner, da de indeholder lanolin der bevare træets "fedtindhold" Sæbespåner er animalsk fremstillet, hvor brun sæbe er alkalisk og altså ætsende. Det egner sig bedst på beton og terresso gulve.

Når det vokses holder det sig rent meget længere blot ved at feje gulvet, uden voks skal det faktisk vaskes mindst en gang om ugen.

Hej igen,

Pt. Har jeg kun vasket det med hvid natursæbe fra Trip Trap.
Hvilket får træet til at se tørt ud, men dog meget lyst, hvilket vi også ønsker.

Men mener i den bedste løsning er at vaske med sæbespåner og efterbehandle med voks. Eller hvilken fremgangsmåde mener i er bedst og vil det stadig bevare det lyse i træet?

På forhånd tak

Vh. Morten
Annonce

Natur sæbe, ja kært barn mange navne

Det er altså kun en færdigblandet koncerteret  sæbe spåner vand hvor du blot skal bruge lidt ad gange, den kunne du selv lave til en  tiende del af hvad du giver for en Trip Trap. En kopfuld sæbespåner i 10 liter rimeligt varmt vand og du har det bedste middel til at vaske trægulve med, så behøver du ikke vokse så voldsomt da sæbe spåner inde holder lanolin der også vil få gulvet til at stå mere blankt efter hånden.

Det virker som om dit gulv mangler sæbe,, så det er bare af få vasket noget sæbe i, ned i byggemarked og få hentet noget hvid sæbe, og vask trægulvet i et blandings forhold 1 sæbe til 6-8 liter vand.
Jeg har som sagt brugt hvid sæbe fra Trip Trap og umiddelbart er gulvet pænt lyst, men også tørt/mat. Jeg har prøvet at vaske med et højere koncentrat sæbe, men det er ligesom at den hvide farve sætter sig på overfladen af gulvet, hvilket ikke ser pænt ud.

Så jeg tror også at sæbespåner er det rigtige da det virker mere fedtet og dermed mere blankt pga. Lanolin som Jørgen også skriver.

Irettesæt mig endelig hvis i er uenige.

Vh. Morten
Jeg bruger kun sæbespåner, mest fordi jeg er nærig; men fald ikke for fristelsen, til at bruge blenderen for at opløse sæbespånerne lidt hurtigere, fedtmolekylerne bliver smadret

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis