Palletank til vaskemaskine

Hej alle sammen.
(Er lidt i triviel om jeg har placeret mit spørgsmål i korrekte forum emne.)

 

Vil montere min 1000L palle tank til vaskemaskinen i kælderen.

Palle tanken står lige udenfor vinduet i kælderen hvor jeg har ført 2.5m tilløbsslange fra palle tanken og ned i Gardena T-stykke som denne:

http://www.purplepig.com.au/files/d...04h232.jpg

Enden af Gardena stykket er sat i tilløbs slangen til vaskemaskinen, og har samtidig monteret gardenaen til vandhanen.

 

Så man via gardena tstykket kan bestemme om man skal tage vandet fra vandhanen eller regntanken.

 

Alt er tæt, men da jeg startede vaskemaskinen pumper den ikke vand i fra palle tanken. Som om der ikke er nok tryk på.

 

Da jeg ”tryk prøvede” tilløbsslangen fra palletanken og ned i en spand, syntes jeg der var fint flow igennem..

 

Så mit spørgsmål er hvad kan jeg gøre nu.?

 

Har i forvejen brugt ca.6-700kr på fittings så det kunne virke, men kan man sætte noget billigt pumpe halløj på tilløbsslangen fra palle tanken, så den for lige det mere tryk så den kan pumpe vandet i i vaskemaskinen.?

Er helt lost nu..

Nogle venlige sjæle der kan hjælpe.?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din vaskemaskine pumper ikke selv vand ind, men bruger det normale vandværkstryk til at fylde maskinen med den nødvendige mængde vand.
Du kan evt. købe et husvandsanlæg og koble på dit anlæg for at skabe det nødvendige tryk.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af macpack på 01 maj 2014 07:04

Hej alle sammen.

Palle tanken står lige udenfor vinduet i kælderen hvor jeg har ført 2.5m tilløbsslange fra palle tanken og ned i Gardena T-stykke som denne:

http://www.purplepig.com.au/files/d...04h232.jpg

Enden af Gardena stykket er sat i tilløbs slangen til vaskemaskinen, og har samtidig monteret gardenaen til vandhanen.

 

Så man via gardena tstykket kan bestemme om man skal tage vandet fra vandhanen eller regntanken.

 

Hej.

Først og fremmest en rigtig fin ide med at spare på vandet.

MEN din fremgangsmåde er langt fra ok 

Dit forbrugs vand fra vandværket må ALDRIG have samme rørføring som din palle tank.
Bakterier fra dit regnvand overføres til dit forbrugsvand og det gælder ikke kun din egen installation... De kan sagtens vandre til hele kommunes røføring.  Så du skal have særskilte rørføringer.
Rent lovmæssigt så må din vaskemaskine kun fødes med vand fra din palletank, og hvis denne er tom, så er det palle tanken du fylder op (derved kun en rørføring til din vaskemaskine). Den rørføring der skal fylde din palletank må, mener jeg, tættest være 20 cm. på. Sådan at bakterier ikke kan overføres fra "beskidt" vand til forbrugsvand...

Ellers enig i, at sætte et lille husvandsværk på. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Se denne udemærkede pjece omkring installation og det hele.

http://erhvervsstyrelsen.dk/file/6053/brug_af_regnvand.pdf

Prøv at kigge på afsnit 6.5...

Så skynd dig at koble din faste drinke vands installation fra 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Kære alle.

tak for jeres hurtige svar.

Bare rolig alt er koblet fra igår, efter jeg hurtigt fandt ud af at vaskemaskinen ikke fik vand ind. Så alt er fra koblet.
(Jeg dropper alt om at koble vandhane +palle tanken over samme slange.)

I skriver jeg skal bruge et husvandværk hvis jeg skal have tryk på palle tank slangen som jeg så vil montere direkte til vaskemaskinen.

Men hvordan gør jeg det billigst muligt vedr. husvandværk.? og hvordan slutter jeg sådan et anlæg til.?
Kan se på harald nyborg ved hurtig søgning af de har et billigt anlæg til 599kr på 800w.
http://www.harald-nyborg.dk/p5893/husvandvaerk-800w-selekta

Men skal sådan et anlæg så køre hele tiden og bruge 800w 24/7.? Fordi så tænker jeg da at min besparelse på dette her projekt hurtigt bliver dyrt.

Eller kan sådan et anlæg selv starte når man starter vaskemaskinen eller hvordan fungere sådan noget.?
Annonce
Husvandværket kører kun når din vaskemaskine bruger vand.
Så udgiften til el er MEGET begrænset.
Men du kan ved lidt kreativ vvs arbejde også bruge husvandsværket til andre til.
F.eks bilvask, havevanding m.m.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 01 maj 2014 08:49
Husvandværket kører kun når din vaskemaskine bruger vand.
Så udgiften til el er MEGET begrænset.
Men du kan ved lidt kreativ vvs arbejde også bruge husvandsværket til andre til.
F.eks bilvask, havevanding m.m.
Okey super smart...
Så er spørgsmålet hvilket anlæg jeg skal købe og hvor det skal stå.?
Skal jeg sætte husvandværket nede under vasken hvor vaskemaskine slangen også kommer, eller skal jeg placere husvandværket udenfor.

Hvad vil i gøre samt købe.?

Ja det kan godt fungere med det husmandsvandværk fra HN. Det har automatisk start/stop, så det køre kun når du bruger vand. Sæt det kælderen så er der positiv tilløb, og frostfrit.

Men det er ikke lovligt, der er to ting i det.

1 du skal installere et vandur, og afregne din spildevandsafgift.

2 du må aldrig blande regnvand, og vandværksvand. (uden en kl. 5 sikring)

  men laver du det så regnvand, og vandværksvand aldrig er i kontakt, eks ved at du flytter slangen fra vaskemaskinen, fra den ene vandhane til den anden, skulle det være ok. (det er ulovligt med en omskifter hane)

Grundfos laver en godkendt pumpe ( kl. 5), der bruger regnvand, og  selv skifter til vandværksvand, når regnvands tønden er tom, den giver rigelig tryk til din vaskemaskine.

www.grundfos.com/products/find-product/rmq.html

Skrevet af je__ns på 01 maj 2014 09:00

Ja det kan godt fungere med det husmandsvandværk fra HN. Det har automatisk start/stop, så det køre kun når du bruger vand. Sæt det kælderen så er der positiv tilløb, og frostfrit.

Men det er ikke lovligt, der er to ting i det.

1 du skal installere et vandur, og afregne din spildevandsafgift.

2 du må aldrig blande regnvand, og vandværksvand. (uden en kl. 5 sikring)

  men laver du det så regnvand, og vandværksvand aldrig er i kontakt, eks ved at du flytter slangen fra vaskemaskinen, fra den ene vandhane til den anden, skulle det være ok. (det er ulovligt med en omskifter hane)

Grundfos laver en godkendt pumpe ( kl. 5), der bruger regnvand, og  selv skifter til vandværksvand, når regnvands tønden er tom, den giver rigelig tryk til din vaskemaskine.

www.grundfos.com/products/find-product/rmq.html


Tak for svar og ikke desto mindre infos.
Tænker at købe den billige fra Harald nyborg og stille under vasken.

Slangen fra palletanken er ca.2.5m ned til husvandværket. Hvilket jeg ikke formoder vil gøre noget.?

Vil man kunne lave det sådan, så der kommer to udtag ved husvandværket under vasken.
1. udløb direkte til vaskemaskinen
1. udløb direkte til 25-30m vand slange, som man kan føre ud igennem vinduet og ud i haven og vande blomster.

Kan man ovenstående og hvad vil i tro jeg skal bruge af fittings der.?

Husmandsvandværket er selv ansugende, så det er der ingen problemer i med plaseringen. Men husk det tåler nok ikke, at køre tør i længere tid.

Du skal bruge en armeret slange, der er beregnet til det, en almindelig vandslange bliver suget flad.

brug en slange som denne her.

Nu ved jeg ikke hvilket gevind der er på vandværket, men du kunne jo sætte et tee direkte på, vha en brystnippel, og så et par haner.

GALV. TEE 1/2´´

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis