Maling til staldvinduer af jern?

Hej alle,

I tilbygningen til mit hus (i garagen og fyrrummet ud mod haven) sidder nogle fine, gamle staldvinduer (eller staldvinduesagtige vinduer i hvert fald) med sprosser og krummelurer.De er så vidt jeg kan se lavet helt af støbejern, men de er malet røde, hvilket kan være meget fint i nogle bygninger, men det ser virkelig rodet ud på mit hus, som (kan I også se på min avatar) er lyse-sandgult med hvide vinduer og døre. Så jeg grubler lidt om de skal være sorte eller hvide. Rød duer i hvert fald ikke. 
Hvad er den bedste type maling til sådan nogle vinduer? På forhånd tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxy grunder og maling.  Kan holde i mange år hvis du får gjort forarbejdet grundigt, dvs. aftensning for rust.

PS. Staldvinduer var mig bekendt orginalt sorte eller matrøde. Kunne godt forestille mig at rød ikke liiiige er sagen på dit hus. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar . Der er heldigvis næsten ingen rust på dem, der er bare en af de små ruder, som skal skiftes i det ene vindue, for den er gået i stykker ind til garagen. Men skal selvfølgelig nok rense dem grundigt af og fjerne den smule rust, der er.
Mener du epoxymaling som sådan noget, man bruger til betongulve?

Nej, det ser virkelig grimt ud med det røde, det er helt malplaceret i forhold til resten af huset. Vinduerne er ellers så fantastisk skønne, det er forskellige slags, som dog passer godt sammen og har buer og fine, støbte mønstre i de øverste sprosser. Det ene store sidder i øvrigt virkelig skævt, man kan ikke lade være med at tænke, at han må have været virkelig fuld, ham, som satte det i - for tilbygningen har altså ikke sat sig det mindste, fnis. Det sidder præcis så skævt, at det er charmerende, men ikke så man bliver søsyg. Tilbygningen er nyere end selve huset, så det må være staldvinduer, de har hentet fra noget andet og sat i. Jeg vil tro, de var røde, da de blev sat i, og så har ingen gidet gøre noget ved det før. Tilbygningen er lavet så fint, den falder rigtig godt ind i stilen og har samme murede detaljer foran op mod taget og sådan, og med en anden farve vil staldvinduerne også være flotte til huset, fordi de jo sidder i garagen og fyrrummet, hvor det giver mening, fordi det er udhus-agtigt. Nå, men jeg har været lidt i tvivl om man nu sådan kunne tillade sig at male dem hvide. Har googlet lidt rundt nu og har set flere eksempler på hvidmalede, gamle staldvinduer som mine, og det ser virkelig godt ud og gør ikke vold på dem, så jeg maler dem hvide.

Og jeg snakker, sorry - men skal lige have præciseret lidt mere, hvad du mener med epoxymaling. Er det ikke bøvlet at arbejde med, når det ikke er på gulv?
Man kan ikke "bare" bruge sådan noget som Hammerite til metal eller huh?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har med stort held brugt Hammerite på vore støbejerns-staldvinduer.
Billigt og effektivt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tusind tak for råd - jeg vil altså også hellere male med Hammerite end med epoxy, må jeg sige. Så det bliver det nok, var bare ikke sikker på, om det duede udendørs, har kun brugt det indendørs (i badeværelse) - men vil da gerne lige høre, hvorfor epoxy skulle være at foretrække, er nysgerrig .
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan det ikke passe at du mener en 2-komponent polyurethan emalje Nitter?
Som f.eks:
http://www.shipshop.dk/poly_best_2_komponent_emalje_topcoat_750_ml_vare_udg_r_kun_s_l_nge_lager_haves-p-68253.html

For den ville være fin til det forudsat at man bruger den rigtige grunder under den, HVIS de ikke tidligere havde været behandlet, for har de ikke tidligere fået en samme type, så koger det op...

Og Hammerite er rigtigt fint til det, det andet er i mine øjne lidt overkill, men suverænt godt

Havde du problemer med rust havde jeg anbefalet dig at give det to gange rustbeskyttelse og så to-tre gange blank alkydemalje bagefter. da en ren rustbeskyttelse indeholder mere zinkfosfat som er det rusthindrende i en rustbeskyttelse end en Hammerite gør.

Men til dit projekt tror jeg Hammerite er fint

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af malermartin på 29 apr 2014 08:43
Kan det ikke passe at du mener en 2-komponent polyurethan emalje Nitter?
Som f.eks:
http://www.shipshop.dk/poly_best_2_komponent_emalje_topcoat_750_ml_vare_udg_r_kun_s_l_nge_lager_haves-p-68253.html

For den ville være fin til det forudsat at man bruger den rigtige grunder under den, HVIS de ikke tidligere havde været behandlet, for har de ikke tidligere fået en samme type, så koger det op...

Og Hammerite er rigtigt fint til det, det andet er i mine øjne lidt overkill, men suverænt godt


Yeps Martin. Men tænkte nu mere på den billigere udgave: http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/2-komponent-polyurethan-36532/  og naturligvis den tilhørende primer. Den tilhørende primer har jeg nu aldrig oplevet koge noget underliggende maling op.

Overkill ?  Hvis forarbejdet er gjordt ordentelig holder det nærmest i evigheder, hvilket Hammerlite langt fra gør.  





Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Salome på 29 apr 2014 03:19
Tusind tak for råd - jeg vil altså også hellere male med Hammerite end med epoxy, må jeg sige. Så det bliver det nok, var bare ikke sikker på, om det duede udendørs, har kun brugt det indendørs (i badeværelse) - men vil da gerne lige høre, hvorfor epoxy skulle være at foretrække, er nysgerrig .
Nu er der også forskel på epoxy maling. Den jeg har linket til + den tilhørende primer er lavet til udendørs brug.

Den bedste måde og beskrive holdbarheden på, er ved at nævne en skibsmotor, jeg hovedrepererede for ++ 10 år siden. Der er lakken stadig som ny - de steder hvor den ikke er blevet mekanisk skrabt af, for der driver rusten. Omtalte skibsmotor lever i et miljø med masser af kulde/varme og saltvand. Og der er vel også en grund til at jernskibe ikke bliver malet med hammerlite.  

For mig at se er forskellen 1 gang epoxy eller hammerlite med jævne mellemrum.

Så må du selv dømme.

PS. Hammerlite har også en helt forkert farve, hvis man spørger mig. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hammerite findes da i mange forskellige kulører og er den hvide, for hvid, kan den tilsættes et par dråber sort.
http://randersfarvecenter-net.dk/content/12-hammerite-farvekort

Hammerite er, i langt de fleste tilfælde, et ret udmærket produkt til metal. -Også udendørs, hvor det holder sig pænt,
overraskende længe.
Mange tak for jeres råd og spændende info . Det er så dejligt at blive klogere, og jeg ved intet om skibsmaling andet end en stående joke i min familie om min mor, som engang malede indersiden af et nybygget skab med Hempels skibslak, fordi det var en rest, de lige havde i huset. Hun stod der og blev helt omtåget inde i det skab. Men den inderside ville da have holdt sig nysselig i evigheder - så var det bare lige det, at de seks år senere rev skabet ned igen, gah.

Nå, men jeg skal lige have afklaret noget omkring Hammerite kontra epoxy - kan jo godt lide at gøre tingene på den bedste og mest ordentlige måde.
Det er jo nok sådan noget rød mønje-halløj, de er malet med oprindelig - vil det slå igennem, når man maler eller hvordan? Eller vil det få epoxyen til at koge op? For hvis der kommer gennemslag, så skal det jo først have noget, som stopper det, kan Hammerite det eller er epoxy-primeren bedre der? Og hvis der er risiko for at den nye maling koger op, så er det måske bedre svare sig med Hammerite?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal holde dig fra den to-komponente til dit projekt, uanset at Nitter ikke har prøvet det, så risikere du en opkogning, det er faktum...

Jeg har lige malet mine dykkertanke med den to-komponente og sammen med den rigtige grunder er det et uovertruffet fantastisk produkt, men hver ting til hver sine overflader.

Jeg har nu været maler i 17år og har til dato stadig til gode at se noget slå igennem Hammerite, så sæt du bare i sving

Mvh
Martin



www.malermester-hansen.dk
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også