Benzin og stikkontakt løs vandpumpe ?

Hej Alle.

Jeg har de sidste par dage ledt med lys og lygte efter en vandpumpe som jeg kan bruge til at flytte vand fra min sø til en højt liggende palletank (1000L) ideen er at tanke skal forsyne mine grønsager og frugtbuske med vand. Men jeg har et par krav.

Jeg er ikke interesseret i at skal bruge benzin eller el fra en stikkontakt, dvs jeg leder efter en pumpe der kan pumpe via håndkraft, vindkraft eller solkraft. Jeg ved ikke om det er mine google skills der er på retræten men jeg har simpelhen ikke kunne finde noget brugebart.

Jeg forsøgte mig i dag med en boremaksine pumpe fra Harald Nyborg men den kunne ikke flytte vandet de knap de knap 4 meter op over en distance på 30 meter.

Håber meget nogen kan hjælpe mig ?

Jeg levere gerne billeder af mit projekt, hvis det kunne have interesse

På forhånd tak. 

Mvh
Morten
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Morten.

Og velkommen på LDS.

Først starter du med at skrive at den ikke må køre på Benzin eller el fra stikkontakt, så skriver du at du har prøvet med en boremaskine og en Onkel Harald pumpe, hvordan hænger det sammen ! Hvis det var en batteribore maskine, har den simpelthen ikke omdrejninger nok til at flytte vandet.

Men når den nu ikke må køre på benzin kunne du jo købe en dieseldrevet vandpumpe !

Jeg har en lidt større vandpumpe liggende til håndkraft der let løfter 5 m. op men den giver så kun en halv liter vand pr. slag, og skal du fylde sådan en vandbeholder skal der omkring 1000 l. til d.v.s. 2000 slag med pumpen det vil nok tage et par timer.

Du kan da godt få sådan et soldrevet anlæg, men det bliver noget dyrere end en diesel eller benzin pumpe. Jeg ved ikke om man stadig kan få de vandpumper som landmændene brugte til deres dyr ude på markerne, det var en vindmølle der var omkring 3 m. i højden og kunne hente vandet i max. 5 m. dybde. Den skulle så op og stå på et tårn for at virke i dit tilfælde.

Hej Jørgen.

Tak for svar, og velkomst. Du har ret det hænger ikke sammen, batteribore maskinen var heller aldrig tænkt som en permanent løsning, det var blot for at komme igang da jeg har brug for vandet til min urtehave.

Jeg skulle nok have forklaret mig lidt nærmere, det handler ikke om diesel, benzin eller EL jeg har bare et princip om at når jeg nu vælger at vande med mit sø vand for at spare udgiften (og for at gøre det selv) vil jeg ikke udskifte den udgift med en anden (benzin, el, eller diesel). Jeg er klar over at udgiften er mindre, men det er gået hen og blevet et princip er er lidt stædig på det punkt.

Har du et navn eller eventuelt et link til din håndpumpe, jeg har nemlig ikke kunne finde noget fornuftigt.

Det er ligesom at Danmark halter lidt på små vindmølle pumper eller små solcelle pumper. Har fundet noget brugbart i USA, men med fragt og import kan det slet ikke betale sig. Lidt ærgerligt synes det er spænderne produkter

Mvh
Morten

Jeg har kun et link til en bådudstyrs butik, det er der du finder diverse lænse pumper med mere eller mindre kapacitet.  www.mmc.dk  Jeg har sådan en dobbelt virkende lænse pumpe stående, den har jeg aldrig fået brug for, så du kan købe den for 600,00 kr.

En lille vindmølle pumpe er noget du kan lave selv, i princippet er det en meget enkel løsning.

Jeg kan eventuelt tegne en skitse til dig

du kunne prøve med en hævert, du ved en slange du skaber vacum i, så klare den resten, tager nok lidt tid, men det virker.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Annonce
Det går ikke med en hævert, da vandet skal hæves 4 meter...
Hej.
I den tredie verden laver man en pumpe af et bildæk der lukkes med to plader hvori der laves ventiler a.la blæsebælg, bruger et differentiale fra en bil, konstruerer en vippe-pumpestang, finder eller laver en mølle.
Kræver lidt værktøj og svejs og lidt jern at plukke fra.
Kan garanteret findes på yuotube.


mvh

 varmetossen

Man skulle kunne bruge krumtap huset og krumtap plus plejlstang fra en knallert. Lejerne skulle udskiftes med lukkede lejer. Ud over at den så kunne lave pumpe bevægelsen kunne den måske lave lidt strøm også  I stedet for et bildæk kunne man bruge et lille dæk fra forhjulet på en kørestol, det vil måske kunne leverer et tryk der var højt nok til at trykke vandet de 4 m. og giver den blot en kvart liter pr. slag bliver det hurtigt til noget i løbet af en dag.

Nu har du jo sagt nej til 230 volt, men jeg synes det er dyrt at være så "princip fast"

Med den her pumpe kan du pumpe 10000 liter vand med et forbrug på 390 watt, som vel rundt regnet koster 1 kr. der er 10 øre for 1000 liter vand.

www.conradelektronik.dk/EINHELL-417...1=tablink2

Jeg vil give Jens ret. Principper kan være dyre, og den pumpe Jens peger på koster så lidt i energiforbrug, at det ikke er værd at regne.

Nå, men grunden til, at jeg lige vil give mit besyv med i tråden er, at det er vigtigt at kigge på pumpekaraktestikken. Den kan ses på billedet i øverste række længst til højre på linket.
Her kan man se, at kapaciteten falder til ca 7300 liter i timen, når der skal pumpes op i 4 meters højde. Det er det, der kaldes det statiske modtryk. Skal vandet gennem en lang slange -evt med lille diameter- falder kapaciteten yderligere pga modstanden i slangen. Det kaldes det dynamiske tryk. Summen af de to tryk er det der vil kunne aflæses på et manometer ved pumpens afgang, og det er det modtryk der bestemmer pumpekapaciteten.
Nå, det var den gamle tankskibsstyrmand det blev sluppet løs. Ikke mere om pumpekaraktestikker for nu.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis