Efterisolering af sommerhus

Hej alle sammen. Jeg har brug for et par gode råd.

Jeg har et Jepsen sommerhus med 50 mm isolering mellem 2 lag træ. Ingen dampspærre. Taget er brædder med tagpap (ikke vindpap men rigtig tagpap) og herpå bitumen plader. Jeg skal til at bruge sommerhuset periodevis om vinteren også, og vil gerne have det isoleret. Jeg tænker at sætte 50 x 100 mm reglar lodret på ydersiden med en centerafstand på 600 mm. I med 100 mm isolering, vindpap, lister og sidst klinkskåret beklædning. På indersiden 38 x 56 mm lægteskelet og gips på.

Spørgsmålet er så. Det er et rent træhus. skal der dampspærre på? Jeg tænker her på om vinteren hvor jeg varmer det op gennem en weekend. Det må give en del fugt. Skal det kunne transportere sig gennem væggen. Eller skal der dampspærre på?

Jeg på tænker at lægge nyt tag. Af med bitumenpladerne og 145 x 50 mm spærtræ direkte ovenpå tagpapen. 145 mm isolering og på med eternittag.

Igen indefra lægteskelet 50 mm isolering og gips.

Spørgsmålet er så om der skal damspærre på, men af en anden grund. Tagpapen må jo virke som dampspærre og 2 dampspærre duer jo ikke. Hvis ja, hvordan hulen forbinder man den lodrette indvendige dampspærre (hvis den skal være der)med den udvendige ditto?

Forlods tak for svar!

Bedste hilsner

Peter

 


Venlig hilsen

PeterA

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Inden du begiver dig ud i en større ombygning !

Hvor tyk er det yderste lag træ / beklædning.

Måske du først skulle se på hvad et nyt træhus af noget lunde samme størrelse vil koste. Det kan hurtigt blive dyrere med al den ombygning du vil i gang med, end at købe et nyt.
Jeg ville fjerne tagpappet også så man monterer reglarne direkte på tagbrædderne,og så ville jeg montere dampspærre indvendig,og huske at tape og fuge der hvor det er nødvendigt god arbejdslyst.MVH.

LBL
Tror nu ikke på at det anbefale sig at rive det nuværende ned for at bygge et nyt, kontra hvad det renovering du skal igen med. Og for at vende tilbage til dit ? Så ja hvis du skal have det opvarmet bør/skal der dampsoærre på og det ud af den ene grund at du vil presse varm fugtig luft ud i din konstruktion hvor der vil dannes kondens og dermed risiko for råd eller skimmel problemer så lad være med at spare den,. Med hensyn til damspærren i loftet , er der så isolering inden dit tagpap, for devicen er at damspærren ALTID skal sidde på den varme side af isoleringen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis