Bruge kopbor når der allerede er hul

Jeg skal sætte et nyt spot op i loftet. Det nuværende hul er for lille, så jeg skal bore et nyt hul med kopbor (75mm). Det er dog svært, når der allerede er et hul (ca. 60 mm) og kopboret derfor ikke bliver fikseret vha. boret i midten af "koppen".

Jeg har prøvet at lave en "prop" der passer til det gamle hul, for at bruge det til fiksering. Men hulstørrelsen passer ikke med nogen af de bor jeg har. Så umiddelbart er vejen frem nok at slibe en prop til, så det passer. Det virker dog rimeligt besværligt.

Håber beskrivelsen giver mening.

Er der nogen der har en bedre måde at gøre det på?


Mvh. AllanE
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du tager en 13mm træplade og borer det "nye" hul, som er større. Så skruer du træpladen på det mindre hul, på selve loftet. Så borer du efter dette, og bruger hullet i pladen som styr.
Der bliver godtnok 2 huller i loftet, men det er mindre detaljer
Hej
Jeg plejer at montere 2 stk kopbor på samme centerbord - et der passer til det gamle hul og før det et som passer med det nye hulstørrelse ( hvis du forstår hvad jeg mener ) så styrer de mindste bor begge samtidig og det er nemt   kræver selvfølgelig at man har et som passer
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Genialt!!

Tusind tak for hjælpen. Jeg har ikke et bor der passer i størrelsen på den eksisterende hul - det havde nok været det allernemmeste.

Men jeg borede et 75mm hul i en lille plade og skruede den fast i loftet, som StenKrog foreslog.

Nu er der fint lys i brusenichen igen - perfekt!

Her er et par billeder:








Mvh. AllanE
PS: Hvor er det dog fedt! Jeg stod med et problem og kunne ikke komme videre. Spørger herinde og hhv. 7 og 11 minutter senere kommer der to gode råd, som gør at jeg kan blive færdig. Effektivt!

Mvh. AllanE
Et fif til en anden gang, få én til at hjælpe med at holde skabelonen. Lav den lidt længere så din hjælper har mere magt i den. Så slipper du for skruehuller i loftet
Men det er nu ikke så slemt med rustik, det er værre med gips

Flot arbejde i øvrigt
Annonce
eller kør i harald nyborg og køb en adptor til kopbor
http://www.harald-nyborg.dk/p1281/viking-hulsavsadapter-14-250mm
Det er derfor vi er så glade for dette fora AllanE.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg var ude for næsten det samme men satte et stykke rustik på på modsatte side. Altså skruet på "bagsiden" af loftet, så blev der ingen skruehuller i det fine loft. Og jeg lavede ikke hul i stykket på forhånd.

Jeg havde behov for at lave et nyt hul magen til det gamle (samme diameter) men lidt forskudt i forhold til det gamle (havde boret få cm forkert første gang). Stumpen jeg fik ud kunne så limes på det nu 8-formede hul så jeg stod tilbage med et O placeret det rigtige sted.

Må jeg apropos spørge i denne tråd, da det virker som om der er nogle kvikke hoveder med her  

Jeg skal lave en champagne reol og i den forbindelse skal jeg med et kop-bor lave nogle huller i en vinkel på 45 grader. Nogen der har en god løsning på hvorledes jeg for lavet et brugbart "land" til at styre Kop-boret. 


Mvh
Standland

Velkommen på LDS. 

Det kommer lidt an på hvilket type kopbor du har. Hvis det er den type uden krave der rager længere ud end kopbor kan du efterligne det gode råd ovenfor. Du skærer den yderste ende af en stump lægte i 45 grader. Så laver du hul igennem denne med kopboret. Efterfølgende kan denne lægte spændes på din reol med skruetvinger, og du kan bore igennem din skabelon. 

Er lægte ikke bred nok kan du skrue 2 - 3 brædder sammen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis