Lave porthul i ladegavl?

Hej LDS'ere

Jeg har en stor lade der er lavet i lecablokke udvendigt, og med bærende træskellet indvendigt.

I gavlen vil jeg gerne lave et porthul til min traktor, så det skal jo være et stort et

Hvordan hulen kan jeg lave et hul uden at det hele falder sammen i gavlen? Kan man skrue nogle store lægter/reglar på hver sin side lige ovenover det kommende hul, og så bolte dem sammen, og så bryde ned nedefra? Eller hvordan tager man hul på sådan en opgave? Håber at der er en eller to med lidt erfaring i den retning


Mvh

Morten

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den mest almindelige metode er at du laver huller i muren over det punkt hvor du skal have et I jern lagt ind til at bære muren når du har fået fjernet den underliggende del. I de huller skal du have stukket nogle 4 x 4 tommer bjælker ind de skal kun være omkring 60 cm. lange, så bruges der det der kaldes soldater det er lange støtter der skal støtte på hver side af muren og holde den 4 x 4 op mod den over læggende mur. Nu kan du så fjerne muren. Der skal som minimum være understøtning for hver 80 cm.

Her efter lægges i jernet ind, du skal have et hak ind i hver side af murene i siderne som bjælken kan hvile på, mindst 20 cm. Derefter mures der til imellem den over liggende mur og bjælken, støtterne fjernes og hullerne mures til.

Håber du kan følge mig

Hej Jørgen.. Det krævede lige to gennemlæsninger, men så kom billederne også i hovedet Ok, så nogle 4x4 og nogle helvedes høje soldater.. Er en I bjælke vejen frem, i stedet for en leca overligger?

Og dvs. huller til de 4x4 for mindst hver 80cm.

  

Tak for den gode beskrivelse


Mvh

Morten

Jeg ved ikke om man kan få så lange leca over liggere, der for skriver jeg et I jern

Men lige en ting omkring soldaterne, de skal kun spændes så de støtter, sådan en soldat er temmelig stærk, fandt jeg ud af på den kedelige måde. jeg spændte så muren flækkede opefter.

Ok I jern er nok også noget billigere:

http://www.bygmax.dk/byggemateriale...redde.html

Ok, tak for info, er ikke interesseret i at lave mere arbejde for mig selv end højest nødvendigt

Har brugt dem i huset da jeg skulle lave nyt trappehul, der fik jeg ikke lavet ravage


Mvh

Morten

Ja da, det giver bare større huller for de skal så stå på højkant.
Der tager du fejl min kære Watson en 45x145 kræver jo et mindre hul men et højere hul

Mvh

Morten

Hmmmmmm ! om du laver et aflangt på 5 x 15 cm eller et firkantet på 10 x 10 cm. giver næsten det samme kvadrat mål, altså samme størrelse hul, æd den Olfert  
Jaa det skulle man tro ikke



45x145 = 6525mm2

95x95 = 9025mm2



og skal det være en ren 4x4 er det jo 100x100 = 10000mm2



Så hullet skal være mindst 2500mm2 mindre ;D

Mvh

Morten

Dengang for 30 år siden, jeg skulle have sat en port i, støbte vi murbjælken på stedet.

Vi lavede et ca. 20-30 cm højt hul i muren, længden selvfølgelig afhængig porten.

Så byggede vi en trækasse i hullet, hvori vi smed noget jern og beton.

Kørte forbi forleden, det holder stadigt og det var billigt at lave

ps. vi skruede et bræt på væggen over hullet, før vi lavede hul, for at væggen ikke skulle falde sammen.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis