Er det slut med håndværkere?

Fra 1. januar 2003 sker der ingen beskatning, hvis en håndværker i stedet for at arbejde for andre bruger sin tid på at sætte sit eget hus i stand.

Avancen der opstår ved salg skal ikke beskattes.

Varer udtaget fra sit firma kan ske til købspris uden avance.

Så har man råd til den første gang at leve af sin opsparing og evt. lån og f.eks. forbedrer en ejendom som man SELV bor i for f.eks. kr. 500.000 er det ligeså godt som at tjene næsten 1.5 mill. kroner før skat.

Det kan man jo så passende gøre med jævne mellemrum, og derved hygge sig med lillemor derhjemme i stedet for at drøne på arbejde kl. 7.

Tidligere var det forbeholdt revisorer, advokater og andet godtfolk, at kunne udøve sin profession for sig selv uden beskatning, men nu synes man også håndværkerne skal med smile Det er en virkelig gave til håndværkere, for hvad batter en selvangivelse for en revisor og et skøde for en advokat mod en vaklende rønne der efter istandsættelse indbringer den store skattefri gevinst.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi kommer sammen med et par som har købt et hus af en advokat. Denne advokat køber gamle huse op med salg for øje. Sætter et sjak på af en 3-4 polakker.
Disse sætter så huset i stand. Efter et stykke tid er det så videre til næste hus. Den effekt vil jeg ikke håbe at håndværker reglen medfører. Det kan blive et stort problem for købere.

1) Huset er ikke lavet i gode materialer som man selv har valgt, da det mest handler om profit.

2) Huset er ikke blevet brugt og slidt på nogen af de sparsomme materialer.

3) De der øst folk kender ikke vores regler for eks. vådrum. Og det roder de nye købere så med nu.

Skal man ikke bo i huset et stykke tid for at man kan sælge det uden at skulle betale skat af differencen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er så vidt jeg ved krævet meget store bøder, hvor man netop har placeret Polakker i en Campingvogn og så har de knoklet på en ejendom. Dels gav det en stor bøde for at overtræde at der ikke var en arbejdstilladelse, og yderligere blev forskellen på timeprisen på en dansk håndværker og den udbetalte løn opkrævet med feriepenge og hele svineriet.
Og jo, man skal selv bebo huset og det må ikke være i en hytte ved siden af eller i en campingvogn, og bevisbyrden for at man faktisk har gjort det ligger på skatteyderen.
Så det er bare med at flytte faktisk med hele familien, og sørge for at gøre sig synlig i området, så naboerklæringer er muligt. Dankortet skal være brugt til indkøb i området, og der skal både være et normalt vand- el- og varmeforbrug for en husstand. Men opfylder man disse krav er det skattefrit.

Mvh. Jørgen

Mvh. JørgenE
Hej JørgenE

Er det ikke kun hvis grunden er over 4000 kvm??

Mvh
ThomasB
Hvis en grund er over 1.400 m2 er der skat på et parcelhus uanset hvad ejeren laver. Der kan dog søges dispensation, hvis man kan dokumentere, at den ikke kan udstykkes.

Men mit indlæg vedrører håndværkere - en ansat tømrer må gerne arbejde på sit hus, men hvis han gør det, skal han beskattes af eget arbejde hvis det er væsentligt og vel medfører en forbedring.

En selvstændig håndværker er principielt skattepligtig af hver time han bruger på forbedringer af sit hus efter de tidligere regler.

Men det er altså slut nu og præciseret, at der er skattefrihed, og det gælder både lønmodtagere og selvstændige med en fagmæssig uddannelse som håndværker.

For os andre har der aldrig været skat på at bruge hammeren eller skovlen hjemme i sin egen bolig.

Mht. sammenligningen med f.eks. revisor, har det det altid undret, hvorfor de ikke skulle beskattes af at lave deres eget regnskab, når håndværkeren skulle ved at slå et bræt op på sit eget hus.

Det er lidt forenklet, men det fremmer forståelsen smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Annonce
Til NJORD. Det var bare et faktum af hvordan nogen faktisk gør med salg for øje. Køberne var indforstået med at huset var i den stand det var, og det om muligt havde nogle fejl og mangler (advokaten fra sagde sig selvfølgelig alt ansvar skriftligt).
Men som første gangs køber med få penge kan man jo godt blive forblændet af et nyistandsat hus til 900.000.
Vores venner er skam glade for deres lille hus med bløde ledninger i væggen, manglende vådrumsmembran, en termstat til alt gulvarmen, kloaken der ikke er godkendt af en kloakmester, loftet der revner osv. osv.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det lyder som et bindingsværkshus købt og beset en sommer aften hvor solen skinner og fuglene kvidrer !!!

Ja man kan blive fristet. Men et par gode rådgivere kan forhåbentligt holde hesten fast !!!

I øvrigt mener jeg ikke at en advokat eller anden kan frasige sig et ansvar. Han kan, som andre tilbyde en ejerskifteforsikring. Denne vil så ikke dække øjensynlige ulovligheder, disse vil allerede være afsløret ved den byggesagkyndiges spørgsmål til sælgeren, og derfor fremgå af den tekniske raport. Fortielser hænger man altid på !!!

Venligst Njord

Venligst Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis