Fliser omkring hus og garage

Hej

Jeg skal have lagt ca. 300 kvadratmeter betonfliser omkring mit hus og min garage. Jeg har læst flere bud på hvor meget fald man bør have. Nogle oplyser 1 cm. pr. meter og andre 2,5 cm. Uanset hvor meget fald jeg vælger kommer det til at give problemer ved alle hushjørnerne hvor de forskellige arealer mødes. Jeg har vedhæftet en tegning, som viser hvor der skal være fliser, og så kan man godt se at det bliver problemer når forskellige fald skal flettes samme.

Er der nogen, som har nogle gode råd til en løsning ? Arealerne kan der ikke ændres på.


Selvbyggeren

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver et skråt snit ud fra hjørnet, af huset, så kan du lave det fald du vil måske en kant at chausse sten imellem, for at skjule snittet lidt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
ved garagen laver du en samling som virker som en tagrende og leder vandet væk, hvis du ikke vil have det sådan kan du læggen et åbent dræn i til en kloark eller faskine, jeg ville foretrække uden dræn særligt hvis det bare løber ud på en græs plæne hvor det kan sive ned.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej Henrik

Tak for dit svar. Du har nok ret i at der ikke er andre muligheder end at skære et skrå snit ved hjørnerne. Der bliver jo en problematisk firkant, ved hver hjørne hvor de 2 fald mødes. Når jeg afsætter kantstenene ved hjørnerne må de jo så skulle mødes som et kompromis mellem de 2 fald (nogle meter inden selve hjørnet).


Danfast fugesand fra Dansand er vel den bedste fuge hvis jeg ikke gider ukrudt. Nogen som har erfaringer med dette produkt ?

Selvbyggeren

Kan godt være det er ukrudtshæmmende, men det betyder ikke at du aldrig vil se ukrudt i dine fuger. Har ikke erfaring med dette produkt, men gætter på den måske er effektiv de første par år (som så meget andet). Men det ukrudt der kommer i dine fuger kommer ikke nedefra og op, men kommer med vinden. Hvis jeg var dig ville jeg spare de penge og blot bruge strandsand.

Jeg var for et par år siden ude og rette noget belægning op i en have, der faldt jeg over en åben pose ukrudtshæmmende fugesand som lå på terrassen (kan ikke huske mærket), men der voksede ukrudtet rigtig godt op af posen. Ja den havde nok lagt der i noget tid, men pointen er at det ikke er et mirakelmiddel
Vil give dig ret Zo0id at det ikke er et mirakelmiddel, men de erfaringer jeg har med dan-fugesand eller hvad det nu hedder er bedre end alm. sand.

Selvfølgelig kommer der ukrudt flyvende til, og det vigtigste er at sørge for at fugerne er fyldt helt op, og at de bliver ved med at være det (jeg ved ikke hvem der spiser sandet, men det forsvinder ganske langsomt...)

Fordelen ved fugesand skulle efter sigende være at det sand er kantet, og derfor kan pakke sig bedre en de runde korn i alm. sand.
En af mine venner brugte dog stenmel (overskud) i mellem nogle fliser, og det ser ud til at have den samme effekt, sååå deet   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja stenmel er også skarpkantet så det pakker sig bedre end strandsand. Prisen er bare lidt højere for stenmel mod strandsand.

Nu kender jeg ikke lige prisen for det der danfast fugesand, men mit gæt er at det nok er noget dyre en stenmel. Så ser man pris kontra hvad man får for pengene så ville jeg 100% vælge stenmel. Men strandsand kan nu også klare jobbet hvis man, som du siger holder fugerne mættet.
dan fuge sand er sur, derfor gror der ikke noget imellem der hvor det er, men intet holder evigt, på et eller andet tidspunkt holder det vel op med at være surt. stenmel har jeg prøvet, nu ser det forfærdeligt ud, ville ønske jeg ikke gjorde det dengang. jeg må engang når lysten er der lægge hele skidtet om, kun 20 m * 80 cm, rundt om huset. der er konstant mælkebøtter, senegræs, padderokke i, og pga. de brede fuger jeg idiot lod mig overtale til, er der rigtig meget plads til det. Men gift virker når det bliver mig for meget. Om det så er pga. stenmelet har jeg ikke myre i.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej

Det tyder på, at jeg under alle omstændigheder skal lave så smalle fuger som muligt.

Alle 40x40 fliser har fas-kant, hvilket jeg ikke synes så godt om. Jeg kan bedst lide at fugerne er så usynlige som muligt. Noget tyder dog på, at det ikke længere er muligt at få fliser uden fas-kant. Det er åbenbar for at undgå at den skarpe kant knækker.

Selvbyggeren

Vend dem om, så bagsiden kommer opad.
Var det mig ville jeg lave en belægning som din med borter af Chausse sten. De forskellige fald bliver så ikke så synlige.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Er bagsiden på fliserne ikke grim og ujævn ?

Har ikke bestilt endnu.

Selvbyggeren

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis