Karlitplader

Vi står og skal renovere vores 1 sal fra og med næste måned , som efter den tidligere ejers udsagn er beklædt med karlitplader i 1972.

Jeg læser lidt forskelligt omkring forbeholdene ved at fjerne denne slags plader, men kan ikke finde noget entydigt.
Karlit dækker tilsyneladende over både mineral/stenfiber holdige plader, men også rene træfiber tryk pressede plader.
Jeg går stærkt ud fra det er træfiber udgaven jeg har. Jeg har sendt et billede med.
Er der nogen der kan kaste lys over hvordan jeg ser forskel og om der er anbefalinger på hvordan man fjerner og bortskaffer den slags plader.

Hvis det er træfibre kan jeg vel bare køre det genbrugspladsen? Eller hvad?!?

Mvh.

Pakeha
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Om du spørger på genbrugs pladsen kan/vil de der helt sikkert vide og råde/vejlede dig.

Ved der findes en karlit plade med et asbest lag, vi brugte dem til tjener/kokke skolen Aalborg øst i 1975 til fyldninger i døre/vindues partier.

Men det er jo en helt anden historie.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Super.

Som nybagt gør det selv mand er det godt nok rart med så hurtigt svar. Det er lige op over, vi starter i morgen med at svinge kobenene.

Vores spær er 63x125 mm og er i meget god stand. Jeg tror ikke de skal rettes op, men jeg skal jo have noget mere at lægge isoleringen i.

Jeg ved de teknikker med at lægge 2 lag isolering, dampspærre, el+div. Det er jo bare at gå det igennem slavisk uden at springe nemt over noget.
Men jeg tænker meget på hvordan jeg skal udvide dybden af væggen. Kan man nøjes med krydfinér lasker på den ene side hver meter og montere 45x45mm regler på dem? Jeg tænker bare med forskalling og 2 lag gips kommer der jo en en del vægt på, så både lasker og spær trækkes skævt? Eller hvad?

Er det ikke bedre med en laske på hver side med en klods på og så sætte reglen fast imellem dem. Jeg tænker bare man rammer spærret midt på med vægten. Er det for meget at gøre ud af det?

Så er det jo muligheden for at købe spærtræ og spænde på siden.

Jeg prøver bare mulighederne af for at holde vægten og økomien nede.

Jeg har ikke undertag, men understrygning med bitumen af en slags. Jeg tænker på at at montere vindpap mellem spærrene, så jeg kan bruge det til at holde de 50mm for ventilationen og skabe en barriere så der ikke transporteres så meget varme væk. Er det en dårlig idé? Jeg tror jeg har spurgt til det før og synes selv om idéen. Nogle fraråder det dog. Er der en årsag til det?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis