Og som jeg oplever det "live" når man har købt en børnestol til sit 3 årige barnebarn.
"Hvis emballagen er beskadiget, kan varen ikke returneres"
1) Hvordan åbner man pakken uden at beskadige emballagen?
"Producenten kan ikke drages til ansvar for forkert brug eller hvis det bruges til mindreårige"
2) Hvad mener han - det er en børnestol, og hvad er forkert brug af en stol - at man sidder baglæns og falder ned?
"Installationsvejledning: Sæt skrue 1 i hul 1"
3) Ok. Er er nemt gjort
"sæt skrue 2 i hul 2 - og følg tegningen til skrue 6"
4) Skrue 2 volder allerede problemer, for hullet sidder 5 mm forkert i forhold til overdelen, og der er kun 5 skruer og ikke 6.
"Når overdel og underdel nu er samlet, skal De forsigtigt sætte afstandsskiverne ind, så sædet er lige og spænde det sammen"
5) Hvad mener idioten. Den er ikke samlet og det eneste der er tilbage er et stykke filt, 2 forskellige skiver der er mindre end skruerne.
"De har nu en xxx stol - den ultimative løsning til børn"
6) Ja, det er muligt, men jeg har brugt en aften og jeg har det der ligner en hensunken taburet man bruger til en koncert.
"Tak fordi de valgte xxx stolen"
og med småt:
"Producenten er uden ansvar for brugen af stolen, hvis den bruges til midreårige"
7) Hallo, det er en barnestol til børn!
- Ok en opringning i morgen til firmaet må løse det, nu hvor der er gået en aften med -hvor far ærlig talt er gået i seng sammenbidt og har råbt ad ægtefællen.
"Hallo er det xx-firma, jeg har fået en stol der overhovedet ikke........ De er nu i kø som nummer 13"
5 minutter efter "De er nu i kø som nummer 13"
30 minutter efter "De er nu i kø som nummer 1" hvorefter telefonen bliver afbrudt.
Næste opringning:
"Velkommen til xx-firma - de er nu i kø som nummer 17" adrenalinen snurrer og har nået højder man ikke vidste var muligt, og når man så endeligt kommer igennem sidder der en overlegen havgasse og siger
"Ja, så må de bringe varen tilbage i den originale ubeskadigede emballage." Ikke en undskyldning eller beklagelse - man er nu den irriterende part!
Man spørger høfligt om den ny køretur på 20 km for at få den vare man allerede har købt, så resulterer i en ny vare der virker og får at vide, at det mener de, men det får du at vide når du kommer med den......
De næste dage er ødelagte - ægtefællen, naboer, kat osv. får ikke for lidt, for NU KAN DET VÆRE NOK.
Lige indtil næste katalog kommer ind ad døren, og der altså lige er en smadder billig xxx ......
Nej jeg gør det ikke mere, men det har også taget mig mange år at nå frem til den erkendelse, men det trækker alligevel i højrebenet, når jeg ser prisen.
- JørgenE
Læste i øvrigt Kammrads bog om Ikea - uden sammenligning, og han skrev noget i retning af, at målet med Ikea var, at man skulle elske at hade Ikea.
I mit tilfælde er det sket, og jeg elsker det ikke engang med det firma jeg tænker på.....