Alfix Durapuds 710 - fedtet stads ;-)

Vi LDSére bliver jo en imellem udsat for trælse oplevelser og min var da jeg over 2 dage pudsede mine Leca blokke med slutlag bestående af 6 x 5,1% bakkemørtel og 1 cement. Trods rigelig fugt og et umiddelbart smukt slutresultat, så var der et hav af sprækker (små svindrevner) efter en nat hærdning/tørring.  Øv, øv, øv….

I dag har min kone og jeg gjort et nyt forsøg på den mest synlige mur med 4 sække Alfix Durapuds 710 som min nabo anbefalede. Det gik fint med at røre det op i spand med piskeris og trække det på med mureske og stålbrædt. Det føltes næsten som at smøre rent fliselim på muren. Det som jeg ikke syntes virkede så godt var den efterfølgende udglatning med skumgummi pudsebrædt. Det var som om laget på ca. 5 mm. var som en gang grød i en evighed (flere timer) og når det endelig fik konsistens/hårdhed så det kunne bearbejdes var det meget svært at få til at ende med en pæn glat flade. Når man puttede vand på skumgummibrættet gik det helt galt og man kunne med sikkerhed få Durapudsen alt for blød igen. Er der nogen her som syntes at Durapuds er guds gave til os amatørpudsere? Jeg syntes det var noget fedtet stads at stå med og det kører slet ikke sammen som rigtig mørtelpuds. Jeg skal lige sige at vi var meget påpasselige med at overholde blandeanvisningen så der var ikke for meget vand tilsat.

Min kone og jeg brugte 8 stive timer på at få et nogenlunde godt resultat og jeg er sikker på at Durapudsen trods alt ikke vil sprække. Der er nogle fibre i Durapudsen som skulle gøre den super stærk og jeg måtte da også højtryksrense spande o.a. længe for at få rengjort, så min fornemmelse er at når det først hærder op så er det mega stærkt.

Men er det ikke noget fedtet stads at pudse pænt?

Nu vil jeg give mine mislykkede vægge en omgang Durapuds for at lukke de mange små svindrevner, men det er da pisse irriterende og dyrt at skulle gøre det endnu engang ;-)

Jeg kan se at flere anbefaler Weber 280, men den har jo ikke de gode fibre som er tilsat Durapudsen. Kommentarer modtages gerne inden jeg kaster mig ud i 2. omgang 


Hundefar

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke Durapuds men det lyder til at du helst vil bruge netop den. Men du kunne jo prøve om det var lettere bare at rette det hele lidt af i første omgang, lade det tørre til dagen efter og så give det en tynd (ca. 1 mm.) overfladebehandling som slutpuds med f.eks. en skalcem 2000 som til gengæld er nem at lave en pæn overflade på. Bare et forslag.
Hej Carsten o.a.

Jeg finder din betragtning meget interessant fordi de 3 mure jeg vil pudse om med Durapuds (grundet svindrevner) netop er fuldstændig rettet af og lige. Den første mur jeg pudsede smurte jeg ca. 5 mm. pudslag på, men måske er det netop der min fejl ligger. Måske kan man vitterlig nøjes med kun 1-2 mm lagtykkelse? Jeg har nok været lidt overbevist om at et godt tykt lag var bedre. Men ved 1-2 mm. vil jeg også opnå at det sætter sig hurtigere så jeg kan få filtset og der er ikke så meget vådt underlag der lan ødelægge min filtsning. Jeg har idag hentet endnu 4 sække Alfix Durapuds i Jem og Fix og jeg prøver igen på lørdag.

Den store væg jeg pudsede i lørdags virker hård og super god, men jeg er ikke helt tilfreds med overfladen, men det lever jeg med. Det var ikke nemt at pudse i noget som bare blev ved med at opføre sig som fliselim, men vi er rimelig tilfredse.

Vi prøver at lave et tyndt lag som du beskriver :-)

Hundefar

Hej Jens,

Tak for tippet ;-) Selvfølgelig vil jeg da lige prøve at ringe til Alfix imorgen.

Tak for tip og link......

Hundefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis