Rundsave og føringsskinner, standard?

Jeg har lige investeret i en blå Bosch GKS 18 V-LI rundsav, og jeg vil have en føringsskinne til den. Derfor går mit (sikkert dumme) spørgsmål på om disse føringsskinner er standardiserede, eller om hvert fabrikat bruger deres egne (jeg hælder til det sidste)?

Måske der er nogle fabrikater der passer overens?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal jo være spor i savens sål, for at kunne bruge føreskinner. (og det er vist kun dyksave der har det)

Men som jeg har forstået det, passer Festo, Makita, og de billige fra HN skinner sammen.

Jeg ved at Makita og Dewalt ikke passer sammen....

Jo jo, der er skam spor i savens sål, og man kan få dem originalt - tanken var mere om der mon findes et (måske billigere?) alternativ.



Styreskinne (som Bosch selv kalder det):



http://www.bosch-pt.com/dk/da/accocs/Tilbeh%C3%B8r/2477186/1063/styreskinner-til-handholdte-rundsave/styreskinne-fsn-140/

Maskinen set nedefra med sporet i sålen:

http://b.vimeocdn.com/ts/464/355/46435543_640.jpg








Med venlig hilsen

 

Lars F.

Men tak for linket - det er da også en overvejelse værd.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Det sidste link virker kun hvis man kopierer det over i Google og trykker på billedvisning - jeg ved ikke hvorfor.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Annonce

Lars F.

Som jeg ser det er der ikke noget der hedder dumme spørgsmål.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Lars F. på 28 mar 2014 15:31



Jo jo, der er skam spor i savens sål, og man kan få dem originalt - tanken var mere om der mon findes et (måske billigere?) alternativ.


















Prøv at tage saven med i Harald Nyborg, og se om deres skinner passer, det er nok det billigste alternativ, når det gælder fabriksskinner.

De hjemmelavede mangler jo også styresporet...



Beklager den sene tilbagemelding (når man sådan spørger om noget herinde, skal man også selv være med i tråden), men der kom lige et par travle dage imellem.

Tak for input - jeg havde allerede købt den Scheppach-styreskinne de har derude hos Harald "Klovborg", men den har en underlig "t-form", så den passer ikke.

Nå men, har man sagt "a", må man også sige "b" - jeg må have fat i den originale skinne ;-).

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af maskinsnedker på 28 mar 2014 16:59

Lars F.

Som jeg ser det er der ikke noget der hedder dumme spørgsmål.



Som udgangspunkt er jeg helt enig, men på diverse fora (bl.a. som dette) er man nogle gange nødt til at gardere sig, ellers kan man godt få et "riv af" fra visse typer der ved "det hele" ;-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Ja og det er trist at nogle få åbenbart ikke har det overskud der skal til for at bevare, den ellers gode humor & af og til et lille stænk af drilleri en gang imellem, som bærer dette unikke fora.

Jeg synes ellers generelt der er en god omgangs tone/form.

Længe leve Lav Det Selv.

PS. Ingen kan vide alt sådan er og må det være. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis