Ovn varmer ikke

Min Gorenje indbygningsovn (11 år) virker ikke mere. Jeg har søgt rundt omkring på nettet efter svar, men stadig ikke fundet løsningen.
Symptomer:
Ingen varme. Hverken grill eller nogen af varmelegmerne
Varmluftblæser kører ikke.
Lys i ovnrummet og betjeningspanel virker
Termosikring bag ovnens bagpanel har ikke en rød "sikringsknap" jeg kan trykke ind igen. Har prøvet at samle ledningerne uden om sikringen for at se om det hjalp. Uden resultat.
Håber nogen kan hjælpe.
Det skal ikke være en dyr reparation da det jo handler om en 11 år gammel ovn.
Venlig hilsen
Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En sprunget sikring?
Skrevet af MPB på 27 mar 2014 20:38

Min Gorenje indbygningsovn (11 år) virker ikke mere. Jeg har søgt rundt omkring på nettet efter svar, men stadig ikke fundet løsningen.

Symptomer:

Ingen varme. Hverken grill eller nogen af varmelegmerne

Varmluftblæser kører ikke.

Lys i ovnrummet og betjeningspanel virker

Termosikring bag ovnens bagpanel har ikke en rød "sikringsknap" jeg kan trykke ind igen. Har prøvet at samle ledningerne uden om sikringen for at se om det hjalp. Uden resultat.

Håber nogen kan hjælpe.

Det skal ikke være en dyr reparation da det jo handler om en 11 år gammel ovn.

Venlig hilsen

Mads

Har du målt om er er den spænding, der skal være. Måske to faser og nul. Mål med et voltmeter. Derefter måler du dig vej gennem "systemet" indtil spændingen forsvinder, selv om den burde være der. Du har nu fundet fejlkilden. Ud fra din beskrivelse er der noget der tyder på en manglende fase.




fase
Det lyder indviklet. Jeg har ikke styr på hvor der burde og ikke burde være spænding, men har alligevel et voltmeter liggende. Kan det lade sig gøre (i store træk) at forklare hvor der burde være spænding? Og den der med manglene fase fik jeg heller ikke helt fat i?
Skrevet af MPB på 28 mar 2014 08:21

Det lyder indviklet. Jeg har ikke styr på hvor der burde og ikke burde være spænding, men har alligevel et voltmeter liggende. Kan det lade sig gøre (i store træk) at forklare hvor der burde være spænding? Og den der med manglene fase fik jeg heller ikke helt fat i?

Har du fået ovnen til at virke? Ellers kan du begynde med at finde ud af om din ovn er tilsluttet 2 faser og nul, er det tilfældet, måler du om begge faser er der. Hvis ikke mangler der en sikring. Dernæst måler du om der er spænding på varmelegemet, når termostaten er slået til, sæt dem på 250 gdr.. Hvis der er spænding på varmelegemet uden at det varmer, er varmelegemet defekt. Er der ingen spænding på varmelegemet, er termostaten defekt.




fase
1000 tak. Det kunne jeg godt finde ud af og det viste sig at der ikke var spænding på varmelegeme. Men har købt en ny da jeg sådan set havde givet op med den gamle ovn. Iøvrigt har jeg skiftet et af ovnens varmelegemer for et par mdr siden, så noget kunne tyde på at de er ved at være brugt. Men mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis