Knob til to stykker gjord

Jeg skal binde to stykker gjord sammen, hvis det kan lade sig gøre uden at det tager alt for meget af styrken ud af gjorden.

Det er ligesom hvis jeg vil forlænge et stykke reb med et andet og bruger en dobbel 8-tals knob. Nu er det altså bare to stykker gjord.

Mick
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skal gjorden holde til, og hvor tyk er den ?

For jeg har syet gjorde sammen med zig zag på min gamle symaskine over et stykke på 15 cm. overlap, det har været brugt til at trække rødder op af jorden med, så holdbarheden er i orden. Jeg har så godt nok brugt en speciel polyester tråd med en noget højere brudstyrke end den du kan købe som alm. sytråd.

De skal bruges til at træne med, hvor der sidder ringe i til at lave forskellige kropsvægtsøvelser i. Hvis de sættes sammen kan jeg lige smide dem over en gren, et gyngestativ eller andet.
De er garanteret 200 kg:

http://www.amazon.co.uk/dp/B005EER2VC/ref=pe_385721_37038051_TE_dp_1

Men ja god ide at sy dem sammen.

Mick
Hej om knob.

Som de andre skriver er det mest elegant at sy det. MEGET godt.

Hvis det skal være hurtigt så kan du bruge det som kaldes:

Tape knot på engelsk: https://www.google.dk/#q=tape+knot

eller også kaldet "Water knot" :
http://www.animatedknots.com/waterknot/index.php?LogoImage

Det er faktisk en enkelt knude (overhåndsknob) på den ene ende - og så kører du den anden ende ind i modsat retning. Vupti.

Den er helt "autoriseret" i klatreverdenen - den holder som den skal. Dog skal der være 10-20 cm løse ender + den strammes godt til - ellers kan den måske blive løs.
Skal vi gå ind på kvalitet, vil jeg tro at en syet strop kan holde som selve stroppen - et knob kan sandsynligvis holde 60-70 % af stroppens brudstyrke.
Det må jo være rigeligt til din træning.

Den er speciel til flad tape, hvor der ikke er ret mange andre gode knob.

mvh A




To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for vandknobet. Nu skal gjorden slynges hen over en gren eller andet, så jeg kommer til at tænke på, at sygningen er bedre da knobet vil ligge og gnide op ad grenen. Sådan en flad konstruktion med sygning vil ligge bedre.

Mick
Hej Herognu

Jeg har brugt dette knob i årevis til arbejdsstropper til træbeskæring og til båden- trailer-stropper o.l. Det har mange gange ligget rundt om en gren - uden noget specielt sker.

 HVIS knobet ligger FAST - og rundt om en ting, så sker der ikke noget.

Hvis knobet ligger og gnubber hele tiden, så vil det slides - men det vil jo også din syning, eller din strop, der hvor den gnubber.

Hvis det gnubber og kan slides, så kan du jo bare polstre træ-stykket med et orange badehåndklade. Eller blåt med grønne striber. :-)

Det er MÅSKE knapt så godt at lægge en postring fast rundt om knobet, for så kan du ikke se, om det EVT. bliver slidt - men så er vi vist ude i de små ting.

mvh A.

PS - du kan jo også lave et solidt midterstykke af 1 m. gammel sikkerhedssele, og så binde/sy de to stropper til den, men det er vist helt overflødigt.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
@ Elida: Tak for de forskellige informationer om knob, det kan jeg altid bruge. Jeg forsøger at binde det sammen til at starte med og se hvordan det holder.

Mick
Har afprøvet "vandknobet" og det fungerer perfekt, så ingen grund til syning lige nu.

Mick
Nu opdagede jeg lige denne gamle tråd, og er næsten nød til at kommentere, da jeg på et tidspunkt var ret dybt indvolveret i en ulykke i forbindelse med en båndknude (=Waterknot), som gik op under træklatring (for sjov). Der var brugt båndknuder på de anvendte slynger lavet af "tubular tape", altså bånd, som er hult. En person faldt omkring 6 m ned og brækkede hoften (billigt sluppet).

I den generelle klatrelitteratur, så tillades båndknude til alt slags bånd, men det pointers, at man skal efterse knuderne jævnligt, da de kan forskuppe sig. I Norge (hvor jeg har lært at klatre) må man ikke anvende båndknude på tubular tape, men kun dobbelt fiskerknob. Norske klatrere forklarer, at båndknuden har en tendens til at vælte på tubular tape og så forskupper knuden sig relativt hurtigt.

Men reelt er det en uskik at anvende knuder på båndslynger til klatring. De bør syes.
Der er ikke noget i vejen med knob - heller ikke på tape og tubular tape - men kun når man tager hensyn til begrænsninger ved knob.

Det er sikkert fornuftigt kun at bruge vandknob på flad tape.
Som ekstra sikkerhed, er det klogt at sy 3-5 sting /sejlmagernål+kraftig taklegarn) så knobet ikke kan "forskubbes" sig.

På "tubular tape" har jeg også lært at man bør bruge dobbelt fiskerknob.

Til tubular knot findes et "Beer knot" -
http://www.animatedknots.com/beer/
-- som er vel afprøvet - men hvis det ikke er strammet hårdt til, kan det også "vandre" til siden - og SÅ er det jo galt. Her vil det igen være godt at sikre med 5 sting taklegarn.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis