Billeder op væg, men...

Jeg er en gør det selv novice, så bær over med mig.

Men vi har et hus fra 1966, som jeg troede var byggeta mursten. Men når jeg vil slå søm i, på de indvendige vægge, så har jeg problemmer.
De første ca. 10 mm er nemt, men så møder man modstand, nærmest som man slår imod metal. Eller er det beton, men troede ikke beton fandtes i huse fra 1966, men hvad ved jeg.

Men hvad er løsningen?
Skal man virkelig igang med slagbor og rawlplugs får at hænge et billede op?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det bare er et billede så et 4-6 mm. bor, lidt på skrå, og så et søm i bag efter i samme størrelse. Ellers rawplugs som du selv skriver.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der findes også mursten som er sindsygt hårdt brændte, og du kan ihvertfald ikke slå et søm i dem.

Men bor et hul med en boremaskine, ganske stille og roligt, lad boret arbejde, og tryk kun med et moderat tryk.
Jeg bruger et 5,5 mm bor, og de gule og røde plugs fra Thorsmann (alt efter længden på skruen), men det er nok fordi jeg er miljøskadet  og andre plugs er bestemt lige så anvendelige...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har du virkelig købt et hus hvor du ikke ved om dine mure er lavet af kvalitet som brændte lersten eller en mindre god (læses billigere) kvalitet som beton / letbeton osv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 


Hej jbjergh,

Du skal i dit lokale byggemarked og hente nogle hærdede stålsøm. Typisk et NKT produkt. De er blå-sorte, og så hårde, at du kan slå dem i selv hårdtbrændte sten.
De første 10-15mm igennem puslaget går som en leg, og derefter slår du lidt mere forsigtigt.

Hvis det er betonvægge du har, kan du også få nogle, der hedder hærdede betonsøm, ligeledes et NKT-produkt, som du kan drøne i en betonvæg med lidt forsigtighed.

Af sted med dig, så er du fri for at bore og støve, eller for den sags skyld høre på nedladende kommentarer om hvad dit hus er bygget af..

Go' fornøjelse,

VH Jakob


Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
Annonce
Tak for rådet. Fik faktisk fat i sådanne stålsøm i byggemarkedet og de kunne listes ind.

Men må sgu indrømme, at jeg ikke anede, noget om murværket i det hus vi har købt!

Men kan så i samme ombæring oplyse, at jeg også ofte er noget forundret over, hvor lidt folk ved om deres egen krop og dens funktion, når jeg taler med folk, som læge.

Generelt gider jeg ikke klytte rundt med gør det selv, og foretrækker en faguddannet håndværker, men at sætte et billede op, det må man jo dog kunne ( selvom det holdt hårdt).
"Betonsøm" (hærdede stålsøm)- er super, hvis man ikke vil rode med at bore/rawlplugs. Personligt synes jeg det er svært at bore lige i en lodret væg. (Spørg ikke om hvordan fladskærmen kom op!).

Vores hus har indervægge af ubrændte lersten- og er efterisoleret med lecasten på ydervæggene, det er også en udfordring mht, hvad man kan hænge op, de fleste ting med "færdige sæt" af rawlplugs og skuer/bolte er for små. Rawlplus i god kvalitet, der har "forankring"- er de bedste.

Mvh
Pinny
@jbjergh, det med at kende sin krop, det lader vi dig om, du har jo brugt 6-10 år mere end os andre til at lære om den, så forvent ikke det store af os. Hvis du har nogle sjove historier så del endelig ud af dem. Jeg færdes ofte blandt læger på arbejdet, og I har nu en dejlig (ofte akademisk) humor.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis