Selvnivellerende gulvspartel oven på fliser?

Hej alle,

da jeg gerne vil have nyt gulv, og de gamle fliser sidder så godt fast, at det ville tage alt for lang tid til at tage op, tænkte jeg på, om det er muligt at hælde selvnivellerende gulvspartel på direkte oven på fliserne?

Grunden er at fliserne har lidt struktur på overfladen (fra fabrikkens side) OG så er fugerne et par millimeter lavere end selve fliserne. Jeg vil gerne have et plant gulv inden jeg ligger noget ovenpå.

MEN da fliserne er "glaserede" eller hvad man kalder det, så er jeg i tvivl om det selvnivellerende kan binde. Skal man slibe lidt i overfladen først med en diamant slibekop, og så derefter bruge noget primer? Jeg går ud fra at det er en ikke-sugende overflade, eller hvad? Hvordan gør man?

Jeg håber nogle af jer har nogle erfaringer...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal du have ovenpå de fliser ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der skal jeg have Roth Compact flamingoplader til vandbåret gulvarme og ovenpå det 11 mm laminatgulv.

VH
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af DID på 18 mar 2014 10:36
Der skal jeg have Roth Compact flamingoplader til vandbåret gulvarme og ovenpå det 11 mm laminatgulv.

VH

Kan du ikke bare lime pladerne på gulvet - så vil limen vel optage de små ujævnheder du nævner ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Pladerne skal ikke limes, men blot lægges på et plant gulv (svømmende). Pladerne skal kune limes til betonen hvis man ovenpå pladerne skal lime fliser/kakler på.

Så er det vel bare ligge dem ud ovenpå det sker der vel ikke noget ved det jo store stykker man ligger ud går jeg udfra.

Men jeg vil tro du godt kan spartle ovenpå de klinker evt med betonprimer først.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
OK. Ja pladerne har en vis størrelse, men jeg kom bare til at tænke på, om det måske vil virke for vuggende hvis de blev lagt direkte på fliserne.

Så jeg tror jeg bruger noget spartel. Men skal der bruge primer før påførslen af selvnivellerende? Og kan primeren bare spredes ud på fliserne (som er "glaserede" på overfladen) eller skal de "ridses" for at primer+spartel kan binde?

Håber på konkrete svar eller erfaringer...
Tilfældigt gulvspartelprodukt http://www.weber.dk/gulve/produkter/spartelmasse/weber-gulvspartel-fin.html
"weber gulvspartel, fin er en nemt slibbar, cementbundet, flydende spartelmasse på 1-6 mm til anvendelse på alle gængse gulvbelægninger."
og
"Underlaget skal være fast, bæredygtigt og fri for støv og tilsmudsninger. Priming iht. Weber-systemanbefaling med weber.floor 4716 Primer."

Så ja, der burde ikke være noget problem i at spartle på klinkerne, hvis der primes først.

Men hvis dit gulv er plant, uden lunker osv. kan jeg ikke rigtig se formålet. Fugerne mellen klinkerne er i hvert fald intet problem.
OK, så i mener at jeg sagtens kan ligge de flamingoplader direkte ovenpå klinkerne?

Det er ikke helt de her klinker, men de har lignende "struktur" på overfladen, dvs. de er ikke helt glatte ovenpå:
http://www.odense-murerne.dk/koekken-med-fliser.html#lightbox[gallery-1]/5/

det var mest derfor jeg tænkte at det ikke kunne lade sig gøre at lægge direkte...
Strukturen er næppe mere end 1-½ mm i dybden? Og jævnt fordelt? Kan ikke forestille mig, at det er noget problem.

Men du kan jo evt. prøve at ligge Roth pladerne ud, og prøvebetræde dem. Hvis de ikke ligger godt nok, er det jo let nok at spartle.

Kontakt evt. Roth og hør deres menig. Jeg har tidligere som privatperson været i kontakt med dem, og de er meget hjælpsomme.

Du har sikkert allerede læst:
http://www.roth-nordic.dk/dk/files/Compact2012.pdf

her står:
"Roth Compact® system kan lægges på stort set alle typer af bærende gulvkonstruktioner, som har jævn og ensartet overflade. Maksimal tilladt niveauforskel på undergulvet er 1-2 mm pr. meter. Hvis undergulvet har vinyl, flliser eller PVC, skal dette først godkendes af en gulvlægger, om dette kan anvendes som underlag. Skal Compact systemet lægges på eksisterende flise eller klinkegulv, så skal disse rubbes og primes for at give en optimal vedhæftning"

Rubningen er hvis de skal limes, hvilket du jo ikke planlægger. Det kunne dog også være en mulighed. At lime dem i stedet for at spartle.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også