Isolering med Stenuld i hulrum mellem kib/loftsrum og profilbrædde loft

Hej,
Vi har købt nyt hus (byggeår 1984) som er i 1,5 / 2 plan. Oprindeligt var der stue på første sal med loft til kib og hanebåndsspær på tværs for hver ca. 80cm. Noget af førstesalen er nu lavet om til børneværelse hvor der så er lavet profilbræddeloft som er sat op på undersiden af hanebåndsspærene. På oversiden af spærene er der lagt gulv i form af plader således at man har en hems til opbevaring af ting og sager. I hulrummet mellem dette gulv og så profilbræddeloftet er der i øjeblikket tomrum, og her ville jeg gerne lægge noget stenuld - dels til støjisolering og dels brandmæssigt. 

Spørgsmålet er så om jeg kan lægge stenulden direkte på oversiden af profilbræddeloftet, eller om der skal noget vindpap på først? Jeg er lidt nervøs for at loftet ikke er tæt nok, og der derfor vil drysse partikler fra stenulden ned i børneværelset.


Med Venlig Hilsen
Christian Hansen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en damp spærre imellem det gamle loft og isoleringen.
Hej Jørgen,
Det tror jeg nu ikke - Stuen har været med loft til kib, så skråvæggene er isoleret med 200mm isolering, d.v.s. det loftsrum jeg laver vil være et isoleret loftsrum hvor der er dampspærre og isolering ud mod taget.

Med Venlig Hilsen
Christian Hansen
Så er der jo ingen grund til at isolere, og da det skal være en hems, er der vel ro der oppe når der skal snorkes. Så behøver du kun et lag brædder oven på hane båndet.
Hej Jørgen
Tak for svaret - ideen med isoleringen var at isolere støjmæssigt således at støjen holdes inde på min søns værelse Hans værelse ligger lige over for vores soveværelse og det lyder som om det meste af støjen ledes op gennem hemsen (som er åben over mod vores værelse)

Yderligere tænker jeg også at det brændmæssigt er uhensigtsmæssigt at have tomme hulrum i loftet og det derfor ville være bedre at fylde hulrummene ud med stenuld.

Jeg er bare lidt usikker på om man bør ligge en eller anden støvtæt barriere mellem profilbræddeloftet og isoleringen således at der ikke drysser støv ned i værelserne. Profilbræddeloftet er vel ikke specielt støvtæt....

Med Venlig Hilsen
Christian Hansen

Da der jo ikke er behov for en dampspærre kan du lægge et lag kardus papir imellem isolering og profil brædder. De er nu støvtætte nok, da der er not og fer på dem. Men skal det være specielt lyd dæmpende er det noget helt andet du skal bruge, løst tørt sand i en tykkelse på 5 cm. så er der næsten lyddødt på den anden side. Men der er da nemmere metoder, giv sønnike et sæt trådløst hørebøffer, så behøver andre ikke udsættes for hans udskejelser.

Han kan fra starten lige så godt lære at tage hensyn til andre mennesker, der er mange unge især drengebørn der tror at når de engang flytter hjemme fra kan de te sig som de lyster. Det er ofte en brat opvågning for de fleste.

Annonce
Hej Jørgen,
Tak for svaret. Han lærer skam også at tage hensyn :-) men han er kun 6 år gammel, og de skal jo også have lov til at lege. Jeg tror nok nærmere problemet egentligt er at huset er lidt lydt, så der skal ikke så meget til før vi kan høre det.

Tak for rådene :-)

Med Venlig Hilsen
Christian Hansen
HÆ HÆ da jeg var dreng kunne min bror og jeg være sikre på at det lød sådan hvis vi var for stille på værelset, Hva laver i, det må i ikke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis