Gipsloft og glasfibertape

Hejsa
Jeg skal lave nyt gipsloft i stuen
Er lidt i tvivl om rækkefølgen når det kommer til at spartle og sætte glasfibertape på samlingerne..

Er det :
1 spartle
2 glasfibertape
3 spartle

Og selvfølgelig en gang sandpapir efter hver spartling

På forhånd tak


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vis du bruger glasfiber tape skal det på inden du begynder at spartle, bruger du parpir strimel skal den ligges i den vådet første lag gips, her er et link til framgangsmåden http://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/huset-inde/vaegge/flot-gipsvaeg-med-staerke-samlinger.htm

mvh nicolai
Tak for svaret... ville det være bedre med papirstrimel?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lad vær med at bruge sandpapir mellem hver spartling - Det er nemmere i sidste ende kun at bruge et tyndt lag spartel hver gang du spartler:-) - du bliver træt i armene af at slibe så meget!
Malerne bruger papirstrimmel, men det er vidst en smagssag - Jeg selv har brugt papir på mine 100 kvm loft!
Det lyder også mere holdbart, spartel, papir, spartel... tror jeg gør det!

Tak for svar
Skrevet af Vesterbye på 16 mar 2014 19:55
...Malerne bruger papirstrimmel, men det er vidst en smagssag - 
Nah ikke helt en smagssag.
Både papirstrimlen og glasvævstapen er "stiv" i længderetningen og på tværs, men kun papirremsen er "stiv" diagonalt. Så papirstrimlen vil også virke mod træk på skrå af pladerne, det vil tapen kun i mindre grad. Derfor bruger professionelle papirremse.

PS I øvrigt et godt link til XLs spartelvejledningen. 




LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
er ikke helt sikker men mener faktisk at professionelle håndværker ikke må bruge glasfiber tap da det vist ikke lever op til kravene, så jeg ville nok bruge papir:-)
Har været nede og købe det idag, mange tak for jeres hjælp
nic 1205 har ret. det er gipsplade producenterne der har lavet nogle krav til styrken af samlingerne efter de er spartlet - ellers vil de ikke garantere for selve gipspladekonstruktionen holder, og det er altså kun papirstrimlen der lever op til disse krav.
Hver opmærksom på at når du spartler tværsamlingerne - dem uden forsænket kant - så skal du spartle meget bredt for at gøre den bule der kommer efter du har sat papirstrimlen på, mest muligt synlig, brug gerne en 45 cm spartel på begge sider af samlingen, så du for en stor ujævnet bule, i stedet for en lille markant bule. 

håber det var til at forstå

H. Knækspant

Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også