Gulvarme tilslutning til gasfyr

Hej, jeg har for nyligt udskiftet mit gamle oliefyr med et nyt gasfyr. Efterfølgende vil jeg have lagt gulvarme I mit bryggers hvor fyret står, dvs nyt betongulv, gulvslanger, isolering osv. Den del har jeg styr på.

Den del jeg har brug for hjælp til, er opsætningen af den nye pumpeshunt.og fordelerør til gulvvarmen. Fungerer en pumpeshunt I teorien som en radiator ventil der åbner efter behov, hvor pumpen sender varmt vand rundt I et "lukket" system og en ventil åbner og lukker det ud I Fyrets frem og returløb?

Den pumpeshunt jeg har kig på er denne: http://www.vvs-eksperten.dk/index/3...unt-p49052

På forhånd tak, Vh Jesper

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jesper_O på 14 mar 2014 17:12

Hej, jeg har for nyligt udskiftet mit gamle oliefyr med et nyt gasfyr. Efterfølgende vil jeg have lagt gulvarme I mit bryggers hvor fyret står, dvs nyt betongulv, gulvslanger, isolering osv. Den del har jeg styr på.

Den del jeg har brug for hjælp til, er opsætningen af den nye pumpeshunt.og fordelerør til gulvvarmen. Fungerer en pumpeshunt I teorien som en radiator ventil der åbner efter behov, hvor pumpen sender varmt vand rundt I et "lukket" system og en ventil åbner og lukker det ud I Fyrets frem og returløb?

Den pumpeshunt jeg har kig på er denne: http://www.vvs-eksperten.dk/index/3...unt-p49052

På forhånd tak, Vh Jesper

Selve shuntdelen forhindre du får for varmt vand i dit gulv. Typisk vil den blande vand temperaturen ned til 30-35 grader ved at lukke noget af den afkølede returvand sammen med fremløbsvandet fra kedlen.

Den shuntkreds du har kig på har ingen  automatisk regulering af varmen i gulvet via termostater, det skal tilkøbes efterfølgende, men der sidder en simpelt hane hvorpå flowet kan reguleres i hver enkel af de tre kredse.

Ved ikke om du har set de få oplysninger der er tilgængelig på shunten, ellers er de her:  Link til shuntkreds.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svar. 



Jeg kan ikke se hvordan cirkulationspumpen I gulvarme kredsen kan fungere sammen med den der sidder I gasfyret?  Er der nogen der kan forklare mig det? Jeg mener at fyret har en styring/tilslutning til pumpen I varmekreds nr 2.

Mhv Jesper

Skrevet af Jesper_O på 14 mar 2014 21:10

Tak for svar. 



Jeg kan ikke se hvordan cirkulationspumpen I gulvarme kredsen kan fungere sammen med den der sidder I gasfyret?  Er der nogen der kan forklare mig det? Jeg mener at fyret har en styring/tilslutning til pumpen I varmekreds nr 2.

Mhv Jesper

Det kan jeg da nemt fortælle dig. Pumpen på den viste shuntkreds skal ikke kobles til fyrets styring. Den kører hele tiden og regulerer selv flowet, hvis den er sat op til autoadabt. Kan også vendes om ved og sige, at gulvvarmeshuntkredsen skal kobles på varmeanlæget som det var en almindelig radiator.

Håber det skaber lidt klarhed. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det gjorde det, tak

De gamle rør dvs frem og retur til radiatorene er 1" stålrør. Jeg har tænkt mig at føre nye rir pex I gulvet I istedet. Hvad dimensioner bruges der til det? Det same gælder nye rør til brugsvandet...

Skrevet af Jesper_O på 15 mar 2014 18:39

Det gjorde det, tak

De gamle rør dvs frem og retur til radiatorene er 1" stålrør. Jeg har tænkt mig at føre nye rir pex I gulvet I istedet. Hvad dimensioner bruges der til det? Det same gælder nye rør til brugsvandet...

Forhåbentelig er det jernrør du har installeret.  Du bør bruge den dimension der kommer nærmest på et 1" rør til varmeanlæget. Til koldt brugsvand bør du også vælge noget der ligner det gamle. Med hensyn til varmt brugsvand bør du vælge den mindste dimension du kan være tjent med vandmængden fra, det ligegyldigt om der er cirkulation eller ej til VVH.

Husk at alle rørene der fører varmt vand bør isoleres, også gerne mere end man normalt gør.

Og husk der skal være udluftningsmugligheder alle steder på varmeanlæget, hvor der kan komme til at stå luft !!! Det ses desværre at mange GDS folk glemmer den lille vigtige detalje, med masser af bøvl og besvær efterfølgende. 





Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar

Det er selvfølgelig jernrør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis