hvilken pille fyr kan anbefales?

Hej LDS. min søster og hendes kæreste har lige købt en landejendom, stuehuset er på ca 175 m2 i grundplan og der er 2 etager så omkring 350 m2 er skal opvarmes, huset er energimærket C så det ikke værst. 

det nuværende pille fyr er dog defekt, så de har fået et afslag på 100.000 kr. til etablering af nyt pille fyr, det gamle pille fyr står i et fyrrum i garagen ca 10 m fra huset. 

ingen af os har nogen erfaring med pille fyr og ville ikke bare ringe til den første og bedste sælger uden selv at vide noget om det, så vil hører hvad i kan anbefale af pille fyr, som i kan se er budgettet på 100.000 og det skal selvfølgelig være prima kvalitet vi vil hellere betale lidt ekstra nu også tjene det hjem i det lange løb ved at skulle bruge færre piller til at opvarme. så ja så effektivt som muligt, og til under 100.000

på forhånd tak =) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den gamle silo til piller fejler intet så den skal ikke skiftes.
Måske lidt flere oplysninger. Fabrikat af det gamle fyr (akademisk interesse), størrelse i kW, hvorfor det svigtede, hvordan det fungerede i den daglige opvarning.
Ved godt det måske ikke er lige hvad sælger stiller op med.
Min erfaring siger, at fyret skal køre på 80 - 85 % af max ydelse i det daglige for at være mest økonomisk. Så er der lige lidt tilbage til en kold periodde.
Sommerdrift har så meget med buffertank og vandvarmerstørrelse at gøre.
Men for kr 100.000,- skulle det være muligt at etablere noget fornuftigt.

mvh

 varmetossen

Det var en flot afslag til at udskifte pillefyr. Det kan de sagtens få to stk. for

Jeg har selv et Scotte pillefyr som ligger i den semi-billige ende af skalaen. Mit indtryk er at de fleste pillefyr i den prisklasse (ca. 30.000) og opefter har nogenlunde samme gode virkningsgrad, men at prisen afhænger af hvor automatiseret pillefyret er.

Du (og søster+kæreste) kan finde masser af spændende læsning og beretninger på www.stokerpro.dk hvor jeg selv læste en hel del inden jeg købte pillefyr.
prøver at finde lidt mere info på det gamle, skal siges huset er købt på tvang så har ingen info fra tidligere ejer.

tak for link
Enig med Klaus L. Køb endelig ikke for stort et anlæg. Min erfaring er, at det er det mest komplikationsfrie og økonomiske, hvis man kan køre i kontinuerlig drift og styre ydelsen over indfyret mængde piller.
Bliver det så rigtig fimbulvinter, må man hellere spæde til med en brændeovn.
Du kan også få en masse info her: http://www.stokerpro.dk/index.php
Det kan godt ende op i noget religionskrig og vældig "langhåret" i det forum!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
To gode råd til køb af pillesluger.

1. Vælg en der også har en høj effektivitet i lav effekt.
2. Køb kun et fabrikat der har solgt rigtig mange anlæg og har været på markedet i lang tid. Det sikre forhåbentelig, det stadig er jer muligt og købe reservedele når anlæget er ved at være opslidt. Det er så dumt og stå med et fem år gammelt anlæg uden og kunne købe en stump fordi fabrikanten har lukket. Vil undlade og nævne de få jeg mener fortjener æren.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
De skal måske overveje om de heller vil have et stoker fyr så de kan fyre med andet end træpiller.
Men hvis det kun skal kunne brænde piller er et scotte et prisbilligt godt fyr som der er rigtig mange af her i DK og rigtig nemt at få dele og hjælp til hvis der skulle opstå problemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis