Murværk opfugtes i regnvejr

Hej alle

Jeg har lige købt et hus - det er 3-4 år gammelt og entreprenøropført (jeg er 1. ejer efter entreprenøren da rækkehuset ellers har været lejet ud).

Vi overtog rækkehuset i fredags og da der regnede en del (og blæste meget) så jeg at en del af murværket blev opfugtet. Jeg har taget kontakt til sælger (entreprenørvirksomhed), og han mener (naturligvis?) at det er meget normalt, og at det sker der ingenting ved.

Jeg har ikke ejet hus før, så har jo svært med at vurdere om det reelt er et issue, eller det er meget normalt. Jeg har taget nogle billeder - så hvis der er nogle kyndige der lige vil kontrollere dem og give deres besyv, vil jeg være meget taknemmelig! 

Billeder kan ses her: 

https://www.dropbox.com/sc/8ua1ekw48frszrt/SGVJPJtSbu

og her:

https://www.dropbox.com/sc/94bo8bct1fgu2ts/yJZu4pSAA2

1000 tak!

Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, mine links bliver ikke aktive - vedhæfter lige billederne i stedet for.




Hmmmm. Jeg vil da ikke mene, at murværk skal stå og se fugtigt ud i plamager efter regnvejr, vandet skal da løbe af, ikke hænge fast i fuger og sten. Synes, det ser mærkeligt ud - hvor længe bliver det ved med at være opfugtet?
Entreprenører er der dæleme også forskel på. Min forrige lejlighed var inden jeg overtog sat i stand af et entreprenørfirma, og de havde både lavet ulovlige el-installationer, vendt køkkenarmaturet til vandhanen omvendt (doh!), lavet et badeværelsesgulv uden fald på overhovedet og andre pragtfuldheder. De påstod naturligvis også, at alt da var i skønneste orden der, og vi måtte via advokat få dem til at rette op på deres sjusk.
Så de kan jo sagtens være nogle klamphuggere, der ikke ved, hvad de snakker om, selvom de selv er nok så påståelige og høje i hatten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar!

Det er også det jeg frygter - at de simpelthen ikke har gjort det ordentligt og ikke vil erkende det. Vi er ikke flyttet ind endnu, så ved ikke hvor lang tid fugten hænger ved.
Er der andre herinde som har nogle ideer om om det er normalt eller ej - evt. en murer? :-)
Der er ingen tvivl om at der på et område er mere fugtigt, ligesom der heller ikke hersker tvivl om at mange håndværkere på forhånd afviser alt, derfor må du selv på banen til en begyndelse.
Jeg ville da starte med at kigge på inddækningen på toppen af muren.
Da den overliggende beklædning tilfører en masse vand ned på zink/alu-inddækningen
kan selv en lille utæthed give meget vand i muren.
Kontroller også at der ikke løber vand bag den overliggende beklædning, som så løber bag om zink/alu- inddækningen.
Køb en fugtmåler og kontroller om muren er lige opfugtet alle steder, så får du syn for sagen. Bemærk  at der findes fugtmålere til forskellige materialer,de billigste er vist dem til træ.
Om de kan bruges må andre vurdere, men jeg tænker på at det i første omgang bare drejer sig om at finde ud af om der er forskel på fugtindholdet forskellige steder, så kan sådan en vel godt gå an.

God arbejdslyst.
Bjarne

 

Hej Bjarne

Tak for svar. Jeg er dog i den situation at vi har i købsaftalen skrevet at der skal udbedres en fugtskade i netop det område - sælgeren påstår at det er gjort. Jeg er dog i tvivl om om dette er en fugtskade - men muren er jo tydeligvis mere fugtig her. Mit dilemma er altså om jeg blot skal gå til min advokat og bede ham tage den herfra? Eller om jeg som du siger selv skal op og verificere den direkte årsag før jeg kan kræve en udbedring fra entreprenøren/sælgeren?

Mvh.
Michael
Annonce
Det lyder helt rigtigt det Bjarne siger, en utæthed i inddækningen under vinduet, hvor der så kan sive vand ned i selve murværket. Hvilket sandelig ikke er godt, og at sige, at det sker der ingenting ved, det er da noget fis, murværk kan da ikke tåle at stå og trække vand ind på den måde. Hvis skaden var udbedret ville der vel ikke komme ny opfugtning heller.

Ved ikke, om det her eksempel kan bruges, da det ikke er helt nyt - men i mit hus her, der var der for et par år siden kommet en utæthed i taget i tilbygningen, som gjorde, at det regnede ind et sted langs muren, og det fik også en del puds til at skalle af i muren i området, så man kunne se ind til murstenene. De tidligere ejere fik så lavet taget, og siden har der ikke været noget. De fik bare aldrig pudset de afskallede steder op efter at det var gennemtørt, så afskalningerne er der stadig. Det vil jeg jo så selvfølgelig få ordnet. Men jeg kan da sige, at der er intet whatsoever opfugtning eller vådt nogen steder på den mur nu selv efter kraftig regn eller sne (jeg flyttede ind i januar).
Jeg mener bare, at når en skade er udbedret, så kommer der jo ikke længere tegn på, at skaden er der, logisk nok. Tværtom så bliver tingene bedre. Ham entreprenøren lyder som om han snakker udenom og prøver at slippe for at hæfte for at få det lavet. Jeg ville nok, når han nu allerede har givet dig en sludder for en sladder, via advokat få en fagmand til at besigtige stedet, så du har sort på hvidt, hvad problemet er og hvad der skal laves. Og netop at den påståede reparering ikke er gjort ordentligt, hvis den overhovedet er foretaget.
Pøj pøj.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil vædde. 100kr på at inddækningen har bagfald. Op på stigen ved et hushjørne og kig langs inddækningen. Den skal falde udad ... Meget. Og have en vandnæse

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis