Lampeudtag

Jeg er netop flyttet i ny lejlighed, hvor der er en elendig væglampe på badeværelset. Jeg vil gerne have en ekstra lampe i loftet og tænkte, at jeg bare kunne slutte den til samme lampeudtag som væglampen. Der er bare ikke noget lampeudtag bag væglampen, der går bare 6 ledninger direkte fra væggen: 2 jord, 2 blå som er samlet i lampen, 1 rød fase, som er sat til lampen og 2 brune ledninger, som er samlet med en muffe og i øvrigt ikke tilsluttet lampen. Den ene af de brune er en fase, men den er ikke sluttet til nogen kontakt. Hvis jeg hiver den ene af de blå ledninger ud af lampen, virker den ikke mere (det må så være nulledningen). Jeg har egentlig bare tænkt mig at tage strømmen til den ekstra lampe fra den røde fase, da der er plads til at sætte en ledning sammen med den i muffen i væglampen. Jeg kunne jo så bare tage den blå, som tilsyneladende er "død" ud af muffen i væglampen og slutte nulledningen til den ekstra lampe i her. Men der må vel være en grund til, at den døde blå ledning er samlet med nulledningen i lampen. Og hvorfor er de to brune, som ikke har noget med væglampen at gøre, samlet med en muffe? Så vidt jeg kan se, sker der ikke noget med nogen andre stik i rummet, hvis jeg skiller de to brune ad. Jeg kan ikke helt hitte ud af det. Nogen, der kan hjælpe?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De "døde" ledninger (det ene sæt blå, brun og gul/grøn), går sikkert til en stikkontakt/afbryder/lampeudtag i nærheden. Alternativt, så kommer strømmen fra disse ledninger, og bliver ført videre til den afbryder/stikkontakt, der tænder lyset.

Den røde er mellemledning/tændledning til lampen. De brune er fase, og da lampen ikke skal være tændt hele tiden, er de sløjfet gennem lampen med en samlemuffe og ikke forbundet til lampen. De blå er nul.

Din nye lampe skal sluttes til blå, rød og gul/grøn.

Alt efter rummets størrelse og placeringen af den nye lampe, skal du være opmærksom på, at den måske skal være  "vandtæt". Se http://www.bolius.dk/sikre-lamper-i-badevaerelset-19339/ Hvis du skal sætte lampen op andre steder end område 3, skal du have en elektriker til at lave det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis