Brandsikring - loft i gammel murermestervilla

Jeg har købt en gammel 1½ plans villa der trænger til en kærlig hånd.
Et af projekterne er nyt loft i køkkenet. Det gamle loft var puds på strå, fastgjort til forskallingsbrædder med ståltråd. På grund af vandskade har jeg revet al puds og strå ned.
Loftet består nu af forskallingsbrædder sømmet på undersiden af bjælkelaget og gulvbrædder sømmet på oversiden. Der er ingen isolering eller andet imellem. Der er ca. 120 cm mellem bjælkerne (5x6").

Planen var at skrue 45x95mm reglar på forskallingen, evt. også fastgjort til væggene, 95mm mineraluld lagt op imellem relgarne, dampspærre og endelig 19mm profilbrædder som beklædning.
Er 95mm isolering for meget? Førstesalen er også isoleret (skråvægge), så varmen er jo ikke helt spildt.

Hvordan er ovennævnte løsning i forhold til bygningsreglementet?
(jeg har prøvet at læse det, men det er mere lovtekst en praktiske eksempler)

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke normalt at have dampbremse i en etageadskillelse. Det er kun i selve klimaskærmen det bruges og da du har en opvarmet etage ovenover er en dampbremse ikke aktuel her.

Mht til opbygningen ville jeg; tage forskallingsbrædderne på undersiden ned, fylde etageadskillelsen med isolering nede fra, sætte en 45x45 på bjælkerne som en påforing, en krydsforskalling, og så en beklædning.

Du skriver noget om brandsikring i overskriften. Du skal nok mere over i nogle lag af gips evt. Fermacell før at dit loft er brandsikker i x antal minutter.

Vh Henrik.
normalt er dampspærre ikke nødvendigt imellem etage adskillelser, men nu skriver du at overetagen har skråvægge så vil der jo nok værre skunkrum også på 1.salen og dermed vil måske den yderste meter af dit loft i stue etagen være til uisoleret/uopvarmet rum og dermed er dampspærre NØDVENDIGT. men ellers ville jeg også gøre som bech bortset fra at jeg ville montere den dampsærre
Og jeg ville også gøre som mfrost mht til dampspærren under uopvarmet rum. Men tænkte ikke så langt da jeg skrev indlægget.

Jeg har et eller andet sted, læst at de 19 mm. profil brædder ikke kan godkendes som brandsikring. Det skulle have noget med tykkelsen at gøre !

Desuden er det jo træ og er de voks behandlede brænder de endnu bedre, så skulle det være en form for brandsikring, ville jeg nok bruge gips plader først og så sætte profilbrædderne uden på igen.

nu må jeg korrigere dig igen en gang... loftbrædder kan sagtens godkendes som lovlig loftbeklædning i danske boliger det handler om gennembrandings tiden på disse profilbrædder jeg ved at BYGMA har fået gennemført en brandtest på 15 mm profilbrædder og disse bestod brandprøven læs http://www.byggeri.dk/guide/vaeg-loft/artikler/profilbraedder-bestod-brandproeve
Annonce
En etageadskillelse skal ifølge BR10 være bærende, isolerende og adskillende i 30 minutter (REI 30).
Isoleringen skal fastgøres, enten ved hjælp af 2mm brandtråd eller 19mm forskalling med max. cc-afstand på 300mm.

Så det kræver dine profilbrædder overholder beklædningsklassen "K1 10 D2-s2,d2".
Takker for gode råd og info.

Jeg søgte på den standard bech312 henviser til -

"Uden bagvedliggende hulrum:
  • 15 mm sammenpløjet ru, savskårne eller høvlede brædder."

Altså må alm. profilbrædder kunne bruges, hvad Bygma's test også viser.

MVH
Ulf


Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis