Centerafstand på koblingsdåser (i væg) til radiator

Hej Forum,

Jeg er ved at trække/fræse isolerede pexrør (RiR/15 mm) ned i mit kældergulv til radiatorer. I den forbindelse vil jeg trække/fræse dem ind i væggen og montere dem i en koblingsdåser således at de kommer ud fra væggen.

Jeg har et sted læst mig til at en tommelfingerregel er at man har radiatorens længde + 9,5cm c/c (centerafstand) til udtag, MEN jeg antager at det kun gælder hvis der kommer rør op fra gulvet. Det er jo en anden sag når de kommer ud fra væggen, da der her skal være plads til ventilen/termostaten som monteres vandret (lodret når de kommer fra gulvet). Er der en lignende tommelfingerregel på centerafstand ved montering af koblingsdåser i væg? Er det bare at plusse ventilens bredde til de 9,5 cm?

Tak for hjælpen

Allan
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville jo nok montere det, og skue det løst sammen, inden jeg murer det til, så jeg er sikker på det passer.
Men hvorfor overhoved bruge koblingsdåser. Når det nu er en kælder, er det så ikke fint nok, hvis rørene kommer op ad gulvet? Så er det meget lettere at bruge et opføringssæt:

F.eks:
http://www.vvs1.dk/ror-og-fittings/pexror-og-fittings/tilbehor-til-pexror/wavin-tigris-radiator-opforingssaet-til-pexror.html
Hej Jenshøj,

Ja, det kunne jeg selvfølgelig gøre (samle det løst på forhånd og måle op). Jeg er i gang med en større renovering hvor væggene bliver fræset ned og pudset op igen så de står snorre lige. I samme moment smider jeg strøm, av kabler, radiatorer mv. ind i væggen. Sidstnævnte for at kunne fjerne rør som i dag løber langs loftet. Derudover har jeg allerede købt koblingsdåserne

Personligt syntes jeg også at det er pænere at se på, udover at det også er nemmere at rengøre gulvet.

Mvh Allan
Jeg har selv gjort det ved at skrue det løst sammen, når jeg har lavet det i gipsvægge. Når dåserne først er sat fast, har jeg så skruet det fra hinanden igen, og lavet vægen færdig. Der er ikke noget værre end lige at mange 2-3 mm et sted, fordi man ikke har fået målt helt præcist op :-) Og du skal jo bruge ventiler og koblinger senere alligevel, så der er jo ikke mistet noget ved at gøre det på den måde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis