Stikkontakt ødelægger

Hej! Dette er ikke et belysningsspørgsmål, men dog et el-spørgsmål.

Min batterioplader virker ikke længere. Jeg satte den ind i en stikkontakt og så sagde det plop og der kom en lille gnist. Hvad kan det være, der er sket? Lige præcis den stikkontakt har det også med at sprænge pærer meget hurtigt. Hvad er der galt med kontakten? TAK!

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan måske skyldes en løs forbindelse, prøv at skifte kontakten.

Prøv at mål spændingen, usandsynligt, men den kunne jo give 400 volt.(hvis den er tilsluttet to faser....)

Virker opladeren på andre stikkontakter ? Hvis nej, kunne det godt lyde som overspænding som je_ns skriver.

Hvis opladeren virker andre steder, lyder det som en løs forbindelse i din stikkontakt.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 02 mar 2014 16:05
Virker opladeren på andre stikkontakter ? Hvis nej, kunne det godt lyde som overspænding som je_ns skriver.

Hvis opladeren virker andre steder, lyder det som en løs forbindelse i din stikkontakt.


Opladeren er helt død. Kan den repareres?

Og hvad gør man ved en overspænding?

Tak for svar!
Der er ikke kun overspænding på en stikkontakt, medmindre den er forbundet til 2 faser, så der er 400 volt, men det ville være usandsynligt.( men dog muligt )
Det er meget usandsynligt det er stikkontaktens skyld - men du kan da prøve at skifte den - det koster ikke en herregård.
Din lader burde have indbygget en eller anden form for overspændingsbeskyttelse til at tage små peaks - men naturligvis ikke hvis den bliver tilsluttet 400V, hvilket er meget usandsynligt.

Det er mest sandsynligt at din lader var død allerede da du satte den til og derfor gav det lille " plop "

Har den ligget længe i kolde og fugtige omgivelser inden du satte den til kan det også ødelægge den.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 02 mar 2014 17:04

Har den ligget længe i kolde og fugtige omgivelser inden du satte den til kan det også ødelægge den.


Nej, den har været indenfor, hverken kold eller fugtig. Og den har fungeret uden problemer i det års tid, jeg har haft den. Og pludselig "plop" første gang jeg sætter den ind i den stikkontakt, som også har sprunget flere pærer.

Er opladeren død for evigt, eller er der noget i den, som man skal udskifte, også virker den igen?

Prøv at skille din lader ad, så kan du måske se hvor det er galt, måske en brændt komponent.

Din elektriker kan lave en måling, over et døgn eller mere, ved at tilslutte en logger, hvis du vil være helt sikker på, at der ikke sker mystiske ting i din stikkontakt.

Da du skriver at der også er problemer med at lyskilder springer, tyder det da mere på at du måske har en3p+N installation med en løs nul leder....
Nu du skriver det, ja.

I " middelalderen " da jeg arbejdede som elektriker var jeg ude for det - en løs nul i målertavlen. Nogle lyskilder fik overspænding - andre underspænding.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kunne helt sikkert lyde som om at du har en nul der svæver i din installation.

Du bør kontakte en elektriker, inden du får smadret flere elektriske apparater. Dårlige installationer kan også starte en ildebrand.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis