Find fasen for fa'en....

Igen endte jeg forleden ud i en diskussion med en anden glad GDS'er, om hvorvidt man kan bruge de billige polsøgere til at finde faser med i el installationerne. Jeg holdt på min viden (bl.a. Hér fra) om at det ikke duer at stole på de polsøgere da de er for unøjagtige og kan give udslag på selv den mindste spænding ved fx induktiv kobling, man står på noget som isolerer en fra at ha jordforbindelse m.v.
Men jeg må indrømme at jeg så kom til kort, da vedkommende spurgte til hvad en elektriker da så gør for at finde fasen. For på div multimetre bruges jo altid to målepinde, så ja man kan måle at der er fx 230V imellem lederne, men hvilken en af dem der er fasen kan jo ikke afgøres ved dette.

Bruger man så sådan noget udstyr her:
http://www.hobbyogindustri.dk/spaendingstester.html denne står der fx "Følsomhed: Indikerer fra 12 V AC"
http://www.greenline.dk/Vaerktoej-15/SpaendingstesterPolsoeger-554/Spaendingstester-UT15B-339006 denne står der, at hvis man sætter den ene ping i giver den udslag ved >100V


??

Jeg må jo hellere ha mine argumenter i orden, næste gang ;-)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er elektriker.

Bruger personligt min polsøger temmeligt meget. Med lidt erfaring, er den fremragende til at udpege fasen. Du har ret i at den kan snyde mht. krybespænding. Men har man styr på installationen, kan den være forholdsvis sikker at bruge.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 01 mar 2014 16:06
Jeg er elektriker.

Bruger personligt min polsøger temmeligt meget. Med lidt erfaring, er den fremragende til at udpege fasen. Du har ret i at den kan snyde mht. krybespænding. Men har man styr på installationen, kan den være forholdsvis sikker at bruge.
Korrekt - lidt erfaring skal der til........

Fra min tid som elektriker brugte jeg den også meget - den lyser kraftigt hvis det er fasen - og sætter man så lige den anden hånd på væggen lyser den mere op - det giver lidt jordforbindelse.

Men har man ikke " fingerspitzgefühl " for det kan den nemt snyde.
Og jeg taler naturligvis om en rigtig polsøger :

polsøger

ikke de billige,der er bygget ind i en lille skruetrækker.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

i min verden er en polsøger bare en fancy skruetrækker med lys i, og egner sig ikke som andet end skruetrækker den kan som nød bruges hvis man er i tvivl om, om der er power på, men man ved ikke hvor meget eller om man får stød

den første du linker til har samme egenskab som polsøgeren, blot uden berøring af kobber

nr 2 er helt fin, jeg har selv sådan en bare en anden udgave, til de lidt mere fintfølende opgaver har jeg multimeter.

så for almindelige mennesker er polsøger på ingen måde en sikker indikator for spænding. (det næste må du ik ta personligt silverline) men fik ejg en trikker inden for dørene der brugte sin polsøger til andet end at skrue med, ville han få besked på at pakke og smutte men det kommer aldrig til at ske, eftersom jeg selv er uddannet elektrikker

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Skrevet af Gert.m på 01 mar 2014 16:44
i min verden er en polsøger bare en fancy skruetrækker med lys i, og egner sig ikke som andet end skruetrækker den kan som nød bruges hvis man er i tvivl om, om der er power på, men man ved ikke hvor meget eller om man får stød

den første du linker til har samme egenskab som polsøgeren, blot uden berøring af kobber

nr 2 er helt fin, jeg har selv sådan en bare en anden udgave, til de lidt mere fintfølende opgaver har jeg multimeter.

så for almindelige mennesker er polsøger på ingen måde en sikker indikator for spænding. (det næste må du ik ta personligt silverline) men fik ejg en trikker inden for dørene der brugte sin polsøger til andet end at skrue med, ville han få besked på at pakke og smutte men det kommer aldrig til at ske, eftersom jeg selv er uddannet elektrikker
Så er der GODT NOK MANGE som du bliver nød til at bede om at smutte 
Det er godt nok sjældent jeg er blevet snydt. Og ved tvivl bruger jeg multimeter. Men et multimeter kan også fejle.

Derimod giver jeg intet for de polsøger hvor man skal holde snuden hen mod et kabel for at se om der er strøm på. 


Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Jeg bruger da somme tider polsøger, hvis man tænker sig om, sker der jo ikke noget ved den.

Som der bliver nævnt eks til at teste om der er spænding på, har man nu fået slået den rigtige sikring fra.

Jeg bruger den også til at tjekke om der er røget et sikring, vi har en del af de gamle smeltesikringer på arbejde, så er det nemt at tjekke med en polsøger.

Annonce
Skrevet af je__ns på 01 mar 2014 16:55

Jeg bruger da somme tider polsøger, hvis man tænker sig om, sker der jo ikke noget ved den.

Som der bliver nævnt eks til at teste om der er spænding på, har man nu fået slået den rigtige sikring fra.

Jeg bruger den også til at tjekke om der er røget et sikring, vi har en del af de gamle smeltesikringer på arbejde, så er det nemt at tjekke med en polsøger.


+1

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)




Skrevet af SilverLine på 01 mar 2014 16:51

Det er godt nok sjældent jeg er blevet snydt. Og ved tvivl bruger jeg multimeter. Men et multimeter kan også fejle.

Men et multimeter kræver vel netop at man bruger to prøvepinde imellem fx nul og fase, og hvordan afgøres så hvilken der er fase? Eller har jeg misforstået?


Skrevet af SilverLine på 01 mar 2014 16:51

Derimod giver jeg intet for de polsøger hvor man skal holde snuden hen mod et kabel for at se om der er strøm på. 

Mener du den slags som kræver kontakt med kobberet, som bliver nævnt?

Skrevet af steelman på 01 mar 2014 19:38



Men et multimeter kræver vel netop at man bruger to prøvepinde imellem fx nul og fase, og hvordan afgøres så hvilken der er fase? Eller har jeg misforstået?


Mener du den slags som kræver kontakt med kobberet, som bliver nævnt?


På et multimeter kan du godt afgøre hvad der er fase og hvad der er nul.

Jeg kan ihvertfald på mit. Enten skriver det fx 228,7V eller også skriver det -228,7V

Hvis der kommer et minus foran har jeg fasen på den sorte "pind" :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk


Skrevet af Wezio på 01 mar 2014 21:04

På et multimeter kan du godt afgøre hvad der er fase og hvad der er nul.

Jeg kan ihvertfald på mit. Enten skriver det fx 228,7V eller også skriver det -228,7V

Hvis der kommer et minus foran har jeg fasen på den sorte "pind" :-)


Så er det garanteret ikke et til en hundredelas fra onkel harald, vel?
Nej, nej, det er et jeg bruger i min dagligdag som tekniker.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis