stolper under tagrem, uden kuldebro?


Jeg skal skifte et 6 meter vindues parti i mit 70er hus, og der 2 stolper som understøtter tagremmen - de er pt skjult i vindues-lysningerne.. de gamle "stolper" er faktisk nærmere nogen 2x4 der er slået sammen og så er gemt godt af vejen.. så der skal noget nyt til når jeg skifter vinduerne. 
Jeg havde tænkt på at lave synlige stolper i høvlet træ, evt. limtræ.. men det bliver jo svært at lave dette uden at skabe en kuldebro. 
Nogen der har forslag til en måde at lave understøtning af remmen uden at skabe en kuldebro?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad mener du med at du skaber en kulde bro, hvorfra ?

Træ bære ikke kulde med sig det virker isolerende.

Jo men det er jo en meget udbredt energi forbedring at efterisolere remmen på ældre huse.. Så helt godt isolerer træet vel ikke? Og måske navnlig limtræ har så stor densitet at der ikke er meget isolerende effekt i det? Der er jo også producenter af trævinduer som indbygger polystyren i træet i en slags sandwich konstruktion..

Ja det betragter jeg som noget fuldstændig unødvendigt pjank at fylde vinduer med den slags. Se på de Svenske Norske Finske huse der udelukkende er lavet af træ ! Sådan et fuldtømmer hus hvor stammerne er omkring 20 cm. i diameter, de kan holde pæne temperaturer inden døre blot med et par ovne selv om det fryser med 20 minus grader uden døre.

Det er ikke længe siden at DR 1 havde udsendelsen Nak & Æd på Grønland !

Hvor de boede og over nattede i et træhus bygget af 50 mm. planker men med termo vinduer, her havde de kun en lille beskeden olie ovn til opvarmning. De holdt 17 plus hvor der var 30 minus uden dørs. Så træ må anses for at være det bedste isolerings materiale.

Ok det er da en god nyhed for mit vedkommende, så slipper jeg for at spekulere mere over det.

Nu skal jeg så bare finde ud af om jeg vælger stolper som står synligt imellem vinduerne, både indvendig og ude.. Eller om jeg fx sætter et brædt på for at beskytte stolpen mod vejret.. Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogen billeder til inspiration.

Så godt isolere træ nu heller ikke, fyre træ har kun 1/3 isoleringsevne i forhold til mineraluld.

Så 300 mm fyre træ, svare til 100mm mineraluld...

Annonce
Og stod det til Rockwool fabrikanterne, skulle vore huse være isolerede med mindst 1000 mm. rockwool og 5 lags termo vinduer. Så vi kunne opvarme 200 m2 med en enkelt 50 W. glødepære !
Mon ikke der slipper mere varme ud igennem dine enorme glas-flader, end de to træstolper! :-)

I vores stue har vi loft til kip, med to store vinduesfag fra gulv til loft i gavlen. I mellem disse går der en lodret limtræsstolpe på ca. 180x180mm. Vinduerne på begge sidder af denne er fæstnet direkte til stolpen og stolpen er synlig både inde og ude. Og jeg skulle hilse og sige, at der altså ikke er nogen kuldebro eller lign. I forbindelse med denne stolpe! :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis