Skimmel i tagkonstruktion....

Hej Alle,
I vores sommehus er jeg ved at lave en tilbygning i træ. Inden jeg lukkede ned for vinteren fik jeg isoleret vægge og loft. Kun indendørs beklædning mangler.

I dag fjernede jeg en rockwool bats i loftet og kunne konstatere at der var begyndende skimmel flere steder. tagpladen virkede små klam og fugtig.

Tag konstruktionen består af spær, tagplade, underpap og øverst overpap. Isoleringen er 120 mm rockwool der sættes mellem spær, og fra isolering til tagplade er 20 - 25 mm til luft gennemstrømning. Taget er een hældende tagflade med et fald på 20 grader, tag faldet vender mod øst. I hver ende (tag fod og tag top) har jeg lave 5mm luftsprække til luft gennemstrømning.

Huset er uopvarmet om vinteren,   

Mine Spørgmål
-Skyldes den begyndende skimmel dårlig luftgennemstrømning eller for stor luftgennemstrømning?

-Skal jeg behandle undersiden af tagplade for at imødekomme kondens ikke bliver optaget i pladen?

-Jeg har vasket tagpladerne i rodalon, er der andet jeg bør gøre for at være sikker på jeg har fjernet skimmel spoere? Ligeledes er jeg ved at varme hele tilbygningen op og holden den opvarmet 5-6 dage.

- Projektet har været igang ca 6-7 måneder. Kan årsagen til de være byggefugt som forhåbentligt er væk efter næste sommer ()


Alle input velkomne










14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
5 mm. er alt for lidt til udluftning, der skal væsentligt mere til især med den meget våde vinter vi har haft.
Skrevet af ionibdc på 15 feb 2014 14:11

Hej Håndværker,

Hvormeget vil du anbefale? 10mm?



Bør jeg lægge vindpap mellem min isolering og tagplade?

Mindst 50 mm. med net eller anden form for spærring så fuglene ikke flytter ind.

Du må ikke lægge din isolering op mod træet, det er her luften skal ind og rense luften for fugt, så er vind pap unødvendig. Du skal jo have en damp spærre næst nederst, altså imellem isolering og lofts beklædningen !



Hej Håndværker,
Tak for svar. Jeg nu etableret en større ventilations spalte på ca 60 mm og net til at fange fuglene !

Desværre tror jeg jeg har fået et par dårlige råd med på vejen i byggecenteret, for flere steder kan jeg nu læse at OSB plader har en tendens til let at opfugte og danne skimmel. Med den viden ville jeg nok have valgt brædder i stedet.

Kan jeg behandle undersiden af OSB pladerne for at imødekomme dette problem? f.eks. lak eller maling?
-Alternativt evt beklæde undersiden på OSB pladerne med huntonit træfiberplader ?


Iøvrigt, jeg har ikke planlagt at opsætte dampspærre da huset står ubenyttet hen i vintermånederne og ikke holdes opvarmet.

Ja du kan god lukke bagsiden af pladerne med eks. lindolie, der i dette tilfælde nok er den billigste måde at gøre det på. Hos www.morsmaling.dk kan du købe lindolie i større dunke ellers kan det blive dyrt at skulle købe det i halv liters hos farvehandleren.

Når du skal bruge lindolien skal du kun blande en liter op ad gangen, der skal lidt Tørrelse / Zegativ  i hver portion. lindolie har den fordel at det kan stå på dunken i mange år og alt træværk har godt af lindolie. Det skal være den med fungicid der er et svampedræbende middel.

Og ja du skulle nok have valgt tag krydsfiner

Annonce
Hej Håndværker

Som jeg tidligere har skrevet til dig bør du holde dig til noget du ved noget om, og ikke bare skrive løs som om du er bange for at blive glemt!

Hej ionibdc
Minimum 10 mm luftspalte forneden til det fri og 50 mm afstand mellem isolering og OSB- plader er det korrekte.
Du skal have mindst lige så meget luftspalte foroven som forneden.
Tagbrædder havde været den rigtige løsning!
Ingen vindpap over isolering da det erfaringsmæssigt er "guf" for skimmelsvampe.
Linolie er efter min mening et økologisk flop og du bør anvende Boracol 10 eller tilsvarende (se på Boracols hjemmeside, Jeg sidder ude i østen og skriver dette)
Du har vel ikke glemt at montere en tæt dampspærre samtidig med at du isolerede (hvis dette er tilfældet er det den største fejl)
Hej Orla,
Tak for input,

Omkring dampspærren, er den valgt fra. Huset står uopvarmet i vintermånederne og er oftest koldere indefor end udenfor.
Der er mange forskellige holdninger til dampspærre i sommerhuse som står uopvarmede i vinter halvåret!! Orla, hvorfor ser du det som den største fejl ? Pga. af loftkonstruktionen eller vil du som udgangspunkt altid anvende dampspærre i både uopvarmede opvarmede bygninger ?

Jeg har også kigget på en hygrogiode, ville du anvende denne istedet for traditionel dampspærre i bygninger der ikke er opvarmet i vinter halvåret?



Jeg har stadig mulighed for at lægge en dampspærre
En Hygridiode dur ikke her, men måske en anden "intelligent" dampspærre som den fra Isover, men selv ville jeg vælge en almindelig foliedampspærre.



I dagens Danmark bygger man sommerhuse med dampspærre, da man jo bruger sommerhusene anderledes i dag end før i tiden.



Når du ikke har en tæt dampspærre ryger al din fugt lige op og afkøles/kondenserer i tagkonstruktionen, når luften opvarmes indenfor (eksempeltvist af solen gennem vinduer)

Stor dreng Orla, fandt du lige en tråd hvor jeg skrev noget der ikke passede ind i dine forestillinger, hvor er du da bare dygtig !

At lindolie skulle være et flop, må stå for din egen regning, det har været anvendt i rigtigt mange år med gode erfaringer !

Og ja jeg ved godt at du har en uddannelse i bygnings konstruktion o.s.v. det gør nu ikke det store indtryk mere.

For mig ser det mere ud til at du har gjort mig til din kæphest, men du kan godt hoppe af nu.

Hej igen Orla :-)
Det er min erfaring at sommerhuset det meste af vinterhalvåret er koldere indevendigt end udenfor. Dvs en dampspærre vil sidde på den kolde side, og dermed har en forkert placering. Derfor ingen dampspærre.

Omvendt kan jeg godt følge din pointe om at alt fugt ryger lige op og kondenserer i tagkonstruktionen uden en dampspærre. Men igen hvis der det meste af tiden er koldere indenfor end udenfor.

Det er en afvejning, eller er det byggeteknisk klokkeklart der skal være en dampspærre i en bygning der er uopvarmet og ubenyttet i vinter halvåret?

Orla, når du siger dampspærre, mener du så dampspærre i hele bygningen (loft, vægge og gulv).




Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også